Aktualności

100. przedstawienie „Kordiana”

KORDIAN zza kulis: scena zbiorowa. Fot. Marta Ankiersztejn
Kordian zza kulis: scena zbiorowa. Kordian Juliusza Słowackiego w reżyserii Jana Englerta. Premiera 19 listopada w 250 rocznicę powstania Teatru Narodowego. Fot. Marta Ankiersztejn

Kordian– dramat o trudnych polskich wyborach, polskim niebie i polskim piekle. 26 kwietnia spektakl zagramy po raz setny!
Z tej okazji przedstawiamy Kordiana z innej perspektywy, zza kulis – w fotorelacji Marty Ankiersztejn. 

Premiera Kordiana Juliusza Słowackiego w scenicznej interpretacji Jana Englerta odbyła się 19 listopada 2015 w dniu 250 rocznicy powstania Teatru Narodowego. W poruszającym widowisku, w siedemdziesięcioosobowej obsadzie porządek historii splata się z porządkiem metafizycznym, materia świata z jego duchowością. Z wielką romantyczną rolą Kordiana w spektaklu mierzy się trzech aktorów – Jerzy Radziwiłowicz, Marcin Hycnar oraz Kamil Mrożek.

„Inscenizuję polskie piekło i polskie niebo – mówił Jan Englert podczas pracy nad przedstawieniem. – „Spośród utworów teatralnych, z którymi miałem w życiu do czynienia, ten tekst jest dla mnie chyba najbardziej frapujący. Nigdy nie zagrałem Kordiana, zawsze chciałem, więc go reżyseruję” (rozmowa z Janem Englertem →).

Kordian zza kulis


Przedstawienie Kordiana w dniu 5 grudnia 2022


Kordian – rozmowa z Janem Englertem


Głosy krytyków

KORDIAN zza kulis: Kamil Mrożek (Kordian II). Fot. Marta Ankiersztejn
Kordian zza kulis: Kamil Mrożek (Kordian II). Kordian Juliusza Słowackiego w reżyserii Jana Englerta. Premiera 19 listopada w 250 rocznicę powstania Teatru Narodowego. Fot. Marta Ankiersztejn

Kordian Jana Englerta to przedstawienie żywe, budzące spory zrywające z tradycyjnym opowiadaniem fabuły dramatu Juliusza Słowackiego. W sam raz na wielki jubileusz narodowej sceny. [...] Hycnar tworzy rolę wybitną, z wiedzą o ich znaczeniu wypowiada wszystkie słowa, oddaje całe wewnętrzne rozedrganie Kordiana. Do niego (i reżysera, i wspaniale projektującej światło Jacqueline Sobiszewski) należy scena na Mont Blanc – najlepsze widzenie Kordiana, jakie dotychczas zdarzyło mi się widzieć na scenie. Gra w niej ogrom przestrzeni Sali Bogusławskiego, a w niej sylwetka aktora. Wybrzmiewa z całą mocą każda fraza” – stwierdzał Jacek Wakar w „Gazecie Prawnej”, w dodatku Kultura. Czytaj więcej: gazeta prawna/teatre-teatr 

„Powstało przedstawienie wybitne, refleksyjne, głębokie i mądre, ponadprzeciętne pod każdym względem – filologicznym, inscenizacyjnym, aktorskim, ideowym. To nie zdarza się co dzień. [...] Powiem wprost: od wielu lat nie podarowano nam w teatrze polskim tak wartościowej premiery i tylu istotnych pytań w każdej «godzinie myśli». Tak ważnego dyskursu sumień” – pisała Krystyna Gucewicz w portalu e-teatr.pl. 
Czytaj więcej  

„…dawno nie oglądałem – z zapartym tchem od pierwszej do ostatniej sceny – widowiska tak teatralnie pięknego. Gdzie podaje się wiersz tak, jak nie podaje się go już prawie nigdzie. Gdzie aranżuje się sceny z wyczuciem rozmachu romantycznego teatru przemawiającego do wyobraźni” – podkreślał Piotr Zaremba w portalu wPolityce. Czytaj więcej  .

„Przez kilka dni po obejrzeniu Kordiana nie przestawałem myśleć o tym, jak mądry to spektakl. Skondensowany, chciałoby się powiedzieć: esencjonalny. Ujawniający nie tylko to, co najwartościowsze w Teatrze Narodowym, ale w teatrze w Polsce w ogóle. Zaskakuje na tak wielu poziomach, od znakomitego scenariusza, przez świetną grę aktorów, aż po magiczną stronę wizualną” – oceniał Włodzimierz Neubart na blogu Chochlik Kulturalny. Czytaj więcej  .

RECENZJE KORDIANA


Kordian 
Juliusza Słowackiego

premiera: 19 listopada 2015 w 250 rocznicę powstania Teatru Narodowego

W przedstawieniu wykorzystano fragmenty Fausta Johanna Wolfganga Goethego w tłumaczeniu Adama Pomorskiego, angielski przekład Kordiana autorstwa Gerarda T. Kapolki, fragmenty scenariusza spektaklu Hamlet Stanisława Wyspiańskiego Jerzego Grzegorzewskiego, fragmenty wiersza Testament mój i dramatu Samuel Zborowski Juliusza Słowackiego oraz Wyzwolenia Stanisława Wyspiańskiego.
Program towarzyszący przedstawieniu Kordian, w którym znajduje się także scenariusz spektaklu, dostępny jest w naszej księgarni internetowej →

reżyseria: Jan Englert
scenografia: Barbara Hanicka
muzyka: Stanisław Radwan
choreografia: Tomasz Wygoda
reżyseria światła: Jacqueline Sobiszewski
opracowanie inżynierskie: Mirosław Łysik
reżyseria projekcji wideo: Marek Kozakiewicz
animacja: Michał Jankowski
efekty kaskaderskie: Andrzej Słomiński
asystentka reżysera: Anna Turowiec
staż asystencki: Anna Gryszkówna (AT)
realizatorzy dźwięku: Rafał Barański, Mariusz Maszewski
realizatorzy światła: Bartłomiej Kaczalski, Zbigniew Szulim
realizatorzy wideo: Mariusz Chałubek, Paweł Woźniak
inspicjent: Krzysztof Kuszczyk
suflerka: Anna Leszczyńska

występują:

Archanioł – Danuta Stenka
Szatan – Mariusz Bonaszewski (gościnnie)
Mefistofel – Mateusz Rusin

Kordian I – Jerzy Radziwiłowicz
Kordian II – Marcin Hycnar (gościnnie)
Kordian III – Kamil Mrożek

Laura I – Ewa Wiśniewska
Laura II – Anna Grycewicz

Wielki Książę – Grzegorz Małecki
Car – Oskar Hamerski

Matka – Ewa Konstancja Bułhak
Ojciec – Grzegorz Kwiecień
Śmierć – Anna Gryszkówna
Diabeł – Beata Fudalej
Anioł – Magdalena Warzecha

Wioletty – Monika Dryl, Joanna Gryga, Dominika Kluźniak, Paulina KorthalsMichalina ŁabaczPatrycja SolimanPaulina Szostak

Anioły, Diabły, Czarownice, Kardynałowie, Mówcy, Żołnierze, Polacy
Marek Barbasiewicz, Bartłomiej BobrowskiPaweł BrzeszczEwa Konstancja BułhakMonika DrylKarol DziubaBeata FudalejJakub GawlikWiktoria GorodeckajaPiotr GrabowskiAnna GrycewiczJoanna GrygaAnna GryszkównaArkadiusz JaniczekRobert JarocińskiAleksandra JustaDominika KluźniakMateusz KmiecikMirosław KonarowskiPaulina KorthalsJustyna KowalskaWaldemar KownackiPiotr KramerJoanna Kwiatkowska-ZduńGrzegorz KwiecieńAnna LobedanMichalina ŁabaczSławomira ŁozińskaKacper MatulaJacek MikołajczakWiesława Niemyska (gościnnie), Paweł Paprocki, Hubert PaszkiewiczPiotr PiksaKarol PochećMarcin PrzybylskiJacek RóżańskiHenryk SimonAdam SzczyszczajBeata ŚcibakównaPaweł TołwińskiMagdalena Warzecha

gościnnie:
Łukasz BorkowskiMaciej HanczewskiStefan KrzysztofiakKamil Maria Małanicz, Szymon Nowak, Rafał PykaBartosz WesołowskiŁukasz Węgrzynowski

z udziałem dzieci: 
Natasza Mędrzejewska / Zofia KlimaszewskaTomasz GrzybMichał PietruczukJan PrzybylskiJakub Strach 

Nagranie orkiestry pod dyrekcją Mirosława Jastrzębskiego

  • Repertuar jesienny

    Przygotowaliśmy repertuar od września do listopada. W październiku zapraszamy na premierę Fausta Goethego. Ponadto wśród wielu tytułów – Król Lear Shakespeare’a.

  • Mariusz Benoit z Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza!

    Mariusz Benoit został uhonorwany Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza za rolę Estragona w Czekając na Godota w reżyserii Piotra Cieplaka. Serdecznie gratulujemy!

  • TCHNIENIE – 100. spektakl!

    Tchnienie Duncana Macmillana w reżyserii Grzegorza Małeckiego 26 września zagramy po raz setny!

  • TEATR DLA SENIORÓW I STUDENTÓW

    Bilety promocyjne dla seniorów i studentów w cenie od 30 do 50 zł – wiele propozycji w repertuarach do września do listopada. 

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • FEBLIK – recenzje po premierze

    Przedstawiamy opinie recenzentów i teatralnych blogerów o spektaklu Feblik Małgorzaty Maciejewskiej w reżyserii Leny Frankiewicz.

  • Czas ekstremalny | premiera FEBLIKA

    Rzeczywistość realna i magiczna zarazem, dojrzewanie w dusznej wspólnocie, pojemny świat metafory. Feblik – premiera odbyła się 14 czerwca.

  • Widzieć jaśniej. Rozmowa z Leną Frankiewicz

    Reżyserka pracuje nad dramatem Feblik. „Młodość jest zawsze «bardziej», widzi więcej i jaśniej – podkreśla. – Główna bohaterka, dojrzewająca Mania potrafi bezpardonowo obnażyć obłudę świata”.

  • 85. rocznica urodzin Jerzego Grzegorzewskiego

    29 czerwca przypada 85. rocznica urodzin Jerzego Grzegorzewskiego (1939–2005) – wizjonera teatru, reżysera, dyrektora Teatru Narodowego w latach 1997–2003.

  • Adam Hanuszkiewicz – 100. rocznica urodzin

    16 czerwca mija setna rocznica urodzin Adama Hanuszkiewicza (1924–2011) – aktora, reżysera, dyrektora Teatru Narodowego, twórcy legendarnej inscenizacji Balladyny.

  • „KLASA TN. Pierwszy dzwonek” – finał 3. edycji projektu!

    Odbyły się już pokazy wieńczące 3. edycję projektu „KLASA TN. Pierwszy dzwonek” z udziałem uczennic i uczniów Szkoły Podstawowej nr 75 im. Marii Konopnickiej w Warszawie.

    .

  • „KLASA TN. Drugi dzwonek” – finał 3. edycji projektu!

    Za nami finał 3. edycji projektu „KLASA TN. Drugi dzwonek” z udziałem uczennic i uczniów LXIV LO im. Stanisława Ignacego Witkiewicza „Witkacego”.

  • Setna rocznica urodzin Kazimierza Dejmka

    Reżyser, dyrektor Teatru Narodowego, twórca historycznej inscenizacji Dziadów, wybitna osobistość świata teatru – 17 maja 2024 mija setna rocznica urodzin Kazimierza Dejmka. 

  • Maryla Zielińska laureatką Nagrody PTBT!

    Maryla Zielińska laureatką Nagrody Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych za To. Biografię Jerzego Grzegorzewskiego, książkę wydaną przez Teatr Narodowy. Serdecznie gratulujemy! 

  • Trzytomowa publikacja o Jerzym Grzegorzewskim

    Trzytomowa publikacja o Jerzym Grzegorzewskim dostępna w naszej księgani internetowej. Przedstawiamy dźwiekowy zapis spotkania poświęconego wydawnictwu.

  • Jerzy Radziwiłowicz z Nagrodą im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego

    Jerzy Radziwiłowicz został uhonorowany Nagrodą im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego za kreacje aktorskie na deskach Teatru Narodowego. Serdecznie gratulujemy!

  • Skaliste wybrzeża | premiera GRY SNÓW

    Moralitetowa wędrówka przez życie, rozpoznanie dzisiejszego losu – premiera Gry snów Strindberga w reżyserii Sławomira Narlocha odbyła się 13 kwietnia.

  • PODRÓŻ | rozmowa ze Sławomirem Narlochem

    „Podążając za everymanem, chcemy odnaleźć sensy tej nieprzewidywalnej moralitetowej wędrówki” – mówi Sławomir Narloch, reżyser Gry snów. 

  • KRÓL LEAR – wybór recenzji po premierze

    Recenzenci i teatralni blogerzy dzielą się opiniami po premierze Króla Leara Shakespeare’a w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

  • Ewa Wiśniewska – 60 lat na scenie!

    Ewa Wiśniewska obchodzi jubileusz 60-lecia pracy artystycznej. Wybitna aktorka została uhonorowana Złotym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis. Gratulujemy!

  • DUSZYCZKA – wspomnienie

    30 stycznia 2024 minęło 20 lat od premiery Duszyczki Różewicza w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego. Zapraszamy do obejrzenia filmowego zapisu wspomnień!

  • SZTUKA ROZMOWY. Podcast Teatru Narodowego

    Jak buduje się artystyczne relacje? Rozmowy z aktorkami i aktorami Teatru Narodowego. Zapraszamy do słuchania!

  • Recenzje po premierze CZEKAJĄC NA GODOTA

    Recenzenci i teatralni blogerzy dzielą się opiniami o spektaklu Czekając na Godota Samuela Becketta w reżyserii Piotra Cieplaka.

  • Heroizm trwania | premiera CZEKAJĄC NA GODOTA

    Trwanie – uparte i heroiczne. Premiera Czekając na Godota Samuela Becketta w reżyserii Piotra Cieplaka odbyła się 9 grudnia na Scenie Studio. 

  • Rozmowa z Piotrem Cieplakiem

    „Wszystko, co człowiek może zrobić – złorzecząc, przeklinając, wściekając się, to jednak… czekać” – mówi Piotr Cieplak o pracy nad Czekając na Godota Becketta. 

  • PCHŁA SZACHRAJKA – 10 lat od premiery!

    6 grudnia 2023 mija 10 lat od premiery Pchły Szachrajki Jana Brzechwy w reżyserii Anny Seniuk! Zapraszamy do obejrzenia materiału o tym wyjątkowym, łobuzerskim spektaklu.


  • FREDRO. ROK JUBILEUSZOWY – recenzje

    „Niezwykły spektakl, pozornie utrzymany w konwencji próby, stał się zatrzymanym w czasie sądem nad dziełem wybitnego komediopisarza” – recenzje po premierze Fredry w reż. Jana Englerta. 

  • Stawiany na pomnikach i przed sądem

    Fredro. Rok Jubileuszowy w reżyserii Jana Englerta – premiera odbyła się 1 grudnia. W roku 2023 świętowaliśmy 230 rocznicę urodzin komediopisarza.

  • OPOWIEŚCI LASKU WIEDEŃSKIEGO – recenzje

    „Znakomity spektakl”, „cały zespół aktorski gra koncertowo” – przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów o Opowieściach Lasku Wiedeńskiego.

  • OPOWIEŚCI LASKU WIEDEŃSKIEGO | premiera

    Cywilizacja na krawędzi, w kryzysie wartości – świat, który nie chce pomyśleć. Dramat von Horvátha w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej. 

  • WYKŁADY OTWARTE Teatru Narodowego online (audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Spektakle Teatru Narodowego online

    Telewizyjne wersje spektakli Teatru dostępne online: Kosmos i Miłość na Krymie w reż. Jerzego Jarockiego, Śluby panieńskie i Udręka życia w reż. Jana Englerta, Daily Soup w reż. Małgorzaty Bogajewskiej.

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj