Aktualności

Teatr Narodowy w rankingu miesięcznika TEATR

Z przyjemnością przedstawiamy opinie krytyków – Teatr Narodowy, jego aktorzy i twórcy zostali wskazani w wielu kategoriach ankiety „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2018/2019” ogłoszonej przez miesięcznik TEATR!

Do wypełnienia tegorocznej ankiety miesięcznika TEATR „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2018/2019” w części dotyczącej teatru dramatycznego zostali zaproszeni krytycy teatralni: 
JACEK CIEŚLAK („Teatr”, „Rzeczpospolita”), TOMASZ DOMAGAŁA (domagalasiekultury.pl, Polskie Radio; selekcjoner konkursu „Klasyka Żywa”), ŁUKASZ DREWNIAK (teatralny.pl), ANNA JAZGARSKA, ZBIGNIEW MAJCHROWSKI (Pracownia Krytyki Artystycznej UG), JACEK KOPCIŃSKI („Teatr”, „Tygodnik Kulturalny” TVP Kultura; juror Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej), JOLANTA KOWALSKA (stała współpracowniczka „Teatru”), WIESŁAW KOWALSKI (teatrdlawszystkich.eu), ANETA KYZIOŁ („Polityka”), WOJCIECH MAJCHEREK (TVP Kultura), HENRYK MAZURKIEWICZ (teatralny.pl; selekcjoner Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej), WITOLD MROZEK („Gazeta Wyborcza”), JACEK SIERADZKI („Dialog”; selekcjoner Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej), PRZEMYSŁAW SKRZYDELSKI („Sieci Prawdy”, „Do Rzeczy”), MACIEJ STROIŃSKI („Przekrój”), JACEK WAKAR (Polskie Radio, „Tygodnik Kulturalny” TVP Kultura), KALINA ZALEWSKA („Teatr”; selekcjonerka konkursu „Klasyka Żywa”).

W kategorii „Najlepszy teatr” TEATR NARODOWY wymienił Wiesław Kowalski.

W kategorii „Najlepsze przedstawienie” Jacek Cieślak wskazał spektakl BURZA Williama Szekspira w reżyserii Pawła Miśkiewicza, notując: „Nieoczywista wypowiedź o erozji starych autorytetów w formie nawiązującej do najlepszych spektakli Jerzego Grzegorzewskiego”. BURZĘ Williama Szekspira wśród najlepszych spektakli wymienił także Wiesław Kowalski. W tej kategorii Anna Jazgarska i Zbigniew Majchrowski „z końcówki ubiegłego sezonu” wytypowali Ślub Gombrowicza w inscenizacji Eimuntasa Nekrošiusa.

Scena zbiorowa, na pierwszym planie: Mariusz Benoit (Ariel / Kaliban). Fot. Krzysztof Bieliński

Scena zbiorowa, na pierwszym planie: Mariusz Benoit (Ariel/Kaliban) w „BURZY Williama Szekspira” w reżyserii Pawła Miśkiewicza. Premiera w Teatrze Narodowym 1 grudnia 2018. Fot. Krzysztof Bieliński

W kategorii „Najlepsza reżyseria” Pawła Miśkiewicza, reżysera BURZY Williama Szekspira wskazały Jolanta Kowalska, Aneta Kyzioł, a także Witold Mrozek, który napisał o inscenizatorze: „Z takich aktorskich legend, jak Benoit, Radziwiłowicz czy Frycz, Miśkiewicz wydobywa nowe, świeże jakości; ze sztuki Szekspira nowe sensy”. Reżysera wyróżnił także Jacek Sieradzki, wskazując na „przedziwną” BURZĘ Williama Szekspira.

W kategorii „Najlepsza rola kobieca”  Gabriela Muskała za rolę Felicji w Jak być kochaną Brandysa w reżyserii Leny Frankiewicz została wyróżniona przez Anetę Kyzioł, Kalinę Zalewską, Wiesława Kowalskiego i Wojciecha Majcherka. Wiktoria Gorodeckaja za tytułową rolę w Heddzie Gabler Ibsena w reżyserii Kuby Kowalskiego została doceniona przez Kalinę Zalewską, Jacka Kopcińskiego, Przemysława Skrzydelskiego i Macieja Stroińskiego. Wyróżniono Ewę Konstancję Bułhak za rolę Darii w IRONBOUND. Za torami, za mostem – została wskazana przez Kalinę Zalewską i Przemysława Skrzydelskiego. Dominikę Kluźniak za rolę Pani Elvsted w Heddzie Gabler wyróżnili Kalina Zalewska oraz Jacek Sieradzki, który przywołał także role aktorki w Teatrze Telewizji: Gospodyni w Weselu Wyspiańskiego, inscenizacji Wawrzyńca Kostrzewskiego, Mai w Lecie Rittnera w realizacji Jana Englerta, Marii Barwińskiej w Paradiso wg scenariusza i w reżyserii Andrzeja Strzeleckiego.

Na pierwszym planie: Dominika Kluźniak (Pani Elvsted), Mateusz Rusin (Eilert Løvborg), na drugim planie: Wiktoria Gorodeckaja (Hedda Tesman), Przemysław Stippa (Brack), Oskar Hamerski (Jørgen Tesman). Fot. Krzysztof Bieliński

Na pierwszym planie: Dominika Kluźniak (Pani Elvsted), Mateusz Rusin (Eilert Løvborg), na drugim planie: Wiktoria Gorodeckaja (Hedda Tesman), Przemysław Stippa (Brack), Oskar Hamerski (Jørgen Tesman) w „Heddzie Gabler” Ibsena w reżyserii Kuby Kowalskiego. Premiera w Teatrze Narodowym 10 maja 2019. Fot. Krzysztof Bieliński

W kategorii „Najlepsza rola męska” Jolanta Kowalska wymieniła Mariusza Benoit za rolę Ariela/Kalibana w BURZY Williama Szekspira, a Aneta Kyzioł – Jana Frycza za role Wiktora w Jak być kochaną oraz Antonia w BURZY Williama Szekspira. Jacek Sieradzki wyróżnił zbiorowo „koryfeuszy” BURZY Williama Szekspira: Jerzego Radziwiłowicza – Prospera, Mariusza Benoit – Ariela/Kalibana, Jana Frycza – Antonia, Mariusza Bonaszewskiego – Trinkula.

W kategorii „Najlepsza rola epizodyczna” Wiesław Kowalski wskazał Aleksandrę Justę jako Juliane Tesman w Heddzie Gabler.

W kategorii „Najlepsza nowa polska sztuka (ogłoszona drukiem lub wystawiona)” na IRONBOUND. Za torami, za mostem amerykańskiej autorki polskiego pochodzenia Martyny Majok w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza wskazali Kalina Zalewska oraz Przemysław Skrzydelski. Z kolei Jolanta Kowalska oraz Wiesław Kowalski wymienili IRONBOUND… w kategorii „Najlepsza nowa sztuka obcojęzyczna (ogłoszona drukiem lub wystawiona)”.

W kategorii „Najlepsza adaptacja teatralna (opracowanie tekstu)” Jacek Kopciński wyróżnił Małgorzatę Annę Maciejewską, autorkę adaptacji scenicznej i dramaturgii Jak być kochaną.

W kategorii Najlepsza scenografia” Barbarę Hanicką, autorkę scenografii do BURZY Williama Szekspira wskazali krytycy: Jolanta Kowalska, Kalina Zalewska, Jacek Cieślak, Łukasz Drewniak, Jacek Kopciński, Wojciech Majcherek i Jacek Sieradzki. Z kolei Wiesław Kowalski wyróżnił Agatę Skwarczyńską, autorkę scenografii i reżyserii światła do Jak być kochaną.

W kategorii „Najlepsza choreografia” Dominikę Knapik, autorkę choreografii do BURZY Williama Szekspira, wymienili: Jolanta Kowalska, Kalina Zalewska, Jacek Cieślak, Jacek Kopciński, Wiesław Kowalski oraz Witold Mrozek.

W kategorii Najlepsza muzyka” na Maję Kleszcz i Wojciecha Krzaka, autorów muzyki do BURZY Williama Szekspira wskazali Kalina Zalewska i Jacek Cieślak, a na Radosława Dudę, który skomponował muzykę do Heddy Gabler – Maciej Stroiński.

W kategorii „Najciekawszy debiut” Grzegorza Małeckiego, za jego debiut reżyserski – Tchnienie Macmillana, wyróżniła Jolanta Kowalska. Zuzanna Saporznikow, od 2019 roku aktorka Teatru Narodowego, została wskazana przez Przemysława Skrzydelskiego. Natomiast Kalina Zalewska doceniła Daniela Namiotko za rolę Ferdynanda w BURZY Williama Szekspira.

Na zdjęciach (od lewej):
< Na pierwszym planie: Gabriela Muskała (Felicja), na drugim planie: Jacek Mikołajczak (Tomasz) w „Jak być kochaną” Brandysa w reżyserii Leny Frankiewicz. Premiera w Teatrze Narodowym 2 lutego 2019. Fot. Magda Hueckel
< Marcin Przybylski (Maks), Ewa Konstancja Bułhak (Daria) w „IRONBOUND. Za torami, za mostem” Majok w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza. Prapremiera polska w Teatrze Narodowym 30 marca 2019. Fot. Krzysztof Bieliński


Marcin Przybylski (Maks), Ewa Konstancja Bułhak (Daria). Fot. Krzysztof Bieliński

Ankieta miesięcznika TEATR  „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2018/2019”. Czytaj więcej →

  • Repertuar wrześniowy

    Sezon 2022/2023 rozpoczynamy 10 września. Zapraszamy na Piknik pod Wiszącą Skałą i dziesięć innych tytułów! 

  • Październik w Narodowym

    Premiera Dekalogu w reżyserii Wojciecha Farugi. Zagramy szesnaście tytułów, jest wśród nich Maria Stuart Schillera. 

  • WIECZÓR TRZECH KRÓLI na Festiwalu Szekspirowskim

    Wieczór Trzech Króli w reżyserii Piotra Cieplaka 3 sierpnia przedstawimy na 26. Festiwalu Szekspirowskim. Spektakl znalazł się w finale Konkursu o Złotego Yoricka. 

  • 10. rocznica śmierci Erwina Axera

    5 sierpnia mija 10. rocznica śmierci Erwina Axera (1917–2012), jednego z najwybitniejszych twórców powojennego polskiego teatru.

  • Solidarni z Ukrainą | Солідарні з Україною

    Zespół Teatru Narodowego solidaryzuje się z Ukraińcami, walczącymi o niepodległość swojej ojczyzny. 

  • Przerwa wakacyjna w Teatrze

    Sprzedaż biletów online działa bez zmian. Przerwa w pracy kas, rezerwacji i sprzedaży w księgarni internetowej rozpoczyna się 1 lipca.

  • Premiery sezonu 2022/2023

    Zaplanowaliśmy już premiery sezonu 2022/2023! Rozpoczynamy Dekalogiem Kieślowskiego i Piesiewicza w reżyserii Wojciecha Farugi.

  • Podsumowanie sezonu 2021/2022

    Premiery, nagrodzona monografia Dejmek Magdaleny Raszewskiej, projekty artystyczne i edukacyjne, nagrody aktorskie – podsumowujemy sezon 2021/2022.

  • Andrzej Łapicki – wspomnienie

    10. rocznica śmierci Andrzeja Łapickiego – legendy polskiego teatru i kina, reżysera, pedagoga, dyrektora, aktora Teatru Narodowego w latach 1955–1957, 1972–1980 i w 2010 roku.

  • Żegnamy Krystynę Królównę

    Ze smutkiem żegnamy Krystynę Królównę, aktorkę Teatru Narodowego w latach 1983–1990.


  • TEATR DLA SENIORÓW we wrześniu

    Oferta promocyjna dla seniorów obejmuje siedem tytułów, wśród propozycji Szekspirowski Wieczór Trzech Króli oraz Śnieg Przybyszewskiego.

  • TEATR DLA STUDENTÓW we wrześniu

    Studenci mogą skorzystać z promocji na siedem tytułów, wśród nich są Hedda Gabler Ibsena i Kordian Słowackiego.

  • TEATR DLA SENIORÓW w październiku

    Dziewięć październikowych tytułów seniorzy mogą obejrzeć, kupując bilety w cenie promocyjnej. Wśród propozycji są Dziady oraz Twórcy obrazów.  

  • TEATR DLA STUDENTÓW w październiku

    Dziewięć październikowych tytułów w promocyjnej ofercie dla studentów – zapraszamy m.in. na Śnieg i Piknik pod Wiszącą Skałą. 

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • „KLASA TN. Pierwszy dzwonek” – finał projektu

    9 czerwca odbyły się pokazy pracy warsztatowej Bobo! Pokazy zwieńczyły projekt edukacyjny „KLASA TN. Pierwszy dzwonek”. 

  • „KLASA TN. Drugi dzwonek” – finał projektu

    3 i 4 czerwca odbyły się pokazy pracy warsztatowej Ukochanie! Za nami finał projektu edukacyjnego „KLASA TN. Drugi dzwonek”. 

  • Narodowy w programie REZYDENCJE ARTYSTYCZNE

    Teatr Narodowy bierze udział w organizowanym przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego programie „Rezydencje Artystyczne. Białoruś i Ukraina”.

  • Twoja głowa spadnie | premiera MARII STUART

    „Moja głowa była celem tych spisków, lecz to twoja spadnie!” W roli Elżbiety – Danuta Stenka, w roli Marii Stuart – Wiktoria Gorodeckaja. 

  • MARIA STUART – wybór pierwszych recenzji

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Marii Stuart Schillera w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

  • Justyna Kowalska i Mateusz Rusin nagrodzeni!

    Justyna Kowalska i Mateusz Rusin z trzecią nagrodą aktorską 62. Kaliskich Spotkań Teatralnych za role w Tchnieniu Macmillana w reżyserii Grzegorza Małeckiego. Gratulujemy!

  • Żegnamy Ignacego Gogolewskiego

    Z ogromnym smutkiem żegnamy Ignacego Gogolewskiego, jednego z najwybitniejszych aktorów Teatru Narodowego. 

  • Żegnamy Jerzego Trelę

    Z wielkim żalem żegnamy Jerzego Trelę, wybitnego aktora, który należał do zespołu Teatru Narodowego w latach 1998–2000. 

  • Cykl SCENA MŁODYCH

    Zapraszamy na majowe przedstawienia. Gramy Lunapark z piosenkami Grzegorza Ciechowskiego oraz Kamień wg Bronki Nowickiej.  

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • DEJMEK Raszewskiej z nagrodą PTBT!

    Wydana przez Teatr Narodowy książka Dejmek Magdaleny Raszewskiej otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. 

  • BARON MÜNCHHAUSEN... – recenzje po prapremierze

    Baron Münchhausen dla dorosłych autorstwa i w reżyserii Macieja Wojtyszki – recenzje po prapremierze. 




  • Z bagna za włosy. Rozmowa z Maciejem Wojtyszką

    Maciej Wojtyszko o Münchhausenie: „Jego sposób myślenia jest nam potrzebny zawsze, tym bardziej, im bardziej musimy się wyciągać za włosy. Z bagna albo i szamba”. 

  • Książę Łgarzy | Münchhausen w Narodowym

    Baron Münchhausen dla dorosłych – Maciej Wojtyszko główną postacią swojego dramatu uczynił uosobienie bajecznej mistyfikacji, łgarstwa, nieokiełzanej fantazji. 

  • WIECZÓR TRZECH KRÓLI – recenzje

    Przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Wieczoru Trzech Króli albo Co chcecie w reżyserii Piotra Cieplaka.

  • Miłosne gry pozorów. Gramy Shakespeare’a!

    Miłosne intrygi, zamiany ról, gry pozorów, dźwiękowa feeria – Wieczór Trzech Króli w inscenizacji Piotra Cieplaka. Premiera spektaklu odbyła się 4 grudnia 2021.

  • Rozmowa z Piotrem Cieplakiem

    „To będzie spektakl o bogactwie, wielości odcieni, jakie słowo »miłość« może ze sobą nieść” – mówi Piotr Cieplak, który pracuje nad inscenizacją Wieczoru Trzech Króli.

  • Recenzenci o ZAMKU

    Odnotowujemy recenzje i opinie po premierze Zamku Kafki w reżyserii Pawła Miśkiewicza.

  • „Gdzie jest mój zamek?” | Kafka w Narodowym

    Zamek w reżyserii Pawła Miśkiewicza – ta przypowieść o ludzkim losie każe badać granice własnej wolności. Na premierę przedstawienia zaprosiliśmy 6 listopada 2021.

  • Bez polisy ubezpieczeniowej. Paweł Miśkiewicz o ZAMKU

    Paweł Miśkiewicz mówi o pracy nad Zamkiem Kafki: „K., główny bohater Zamku, przynosi swoje ziarno prawdy, by »zapalić« do wolnościowego zrywu”.

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    Teatr Narodowy jest partnerem internetowego projektu Leny Frankiewicz, filmowego cyklu, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego.

  • WYKŁADY OTWARTE online (materiały audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Przedstawienia Teatru Narodowego online

    Spektakle Teatru Narodowego zrealizowane w Teatrze Telewizji – wybór ze zbiorów Ninateka.pl oraz Vod.TVP. 

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj