Aktualności

Świat się nie kończy. Rozmowa z Marią Wojtyszko i Jakubem Kroftą

O szaleńczym biegu przez zaświaty, miłości rodzicielskiej, dziecięcej widowni, która zawsze okazuje się najgenialniejsza i o niekiedy bardzo dotkliwej życiowej wędrówce opowiadają Maria Wojtyszko i Jakub Krofta. Przygotowują rodzinne przedstawienie Piekło – Niebo; premiera już 22 lutego na Scenie przy Wierzbowej. „Miłość rodzicielska to ciekawe zagadnienie. Sprawia, że przekraczamy swoje granice, robimy więcej, niż możemy, przestajemy myśleć w kategoriach osobistych korzyści” – mówi autorka sztuki i dramaturżka. „Szukaliśmy mapy – podkreśla reżyser – która pomoże nam opowiedzieć o trudnym doświadczeniu, ale także o tym, że nawet najbardziej bolesne doświadczenia nie są końcem świata”.

Przygotowujecie Państwo przedstawienie o podróży – Mama, DJ Daje Radę, przemierza zaświaty, tytułowe piekło i niebo. Jednocześnie swoją podróż odbywa też jej siedmioletni synek, Tadzik. W jaką mapę musieliście się zaopatrzyć, aby odbyć tę wyprawę; na co być szczególnie wyczulonym?

Jakub Krofta: Zależy nam, żeby to był spektakl familijny, dla dzieci i dorosłych. Oczywiście ta historia niesie ze sobą elementy tragiczne, jednak próbujemy je równoważyć – dystansem, humorem. Ważny tu był powrót do własnego dzieciństwa. Lęk, o którym opowiadamy, strach, że może z jakiegoś powodu zabraknąć mamy, był jednym z moich największych lęków, jak pewnie każdego dziecka. Dla Marysi impulsem do napisania tego tekstu była rozmowa z jej synkiem. Był w wieku Tadzika ze sztuki, a więc miał siedem lat. Zwierzył się jej pewnego dnia ze swojego zmartwienia: „Boję się, mamo, że umrzesz”. „Wiesz, ja też się boję”. Staszek zareagował na to w zaskakujący sposób, powiedział po prostu: „Dziękuję”. Dzielenie się strachami, które w sobie nosimy, rozmawianie o nich ma znaczenie terapeutyczne, pomaga rozwiać wątpliwości. Historię zapisaną w Piekle – Niebie poznajemy z perspektywy Tadzika i tak naprawdę jest to obraz jego przemyśleń, opowieść o tym, jak pracowała jego fantazja w momencie, gdy przekazano mu smutną wiadomość i o jego godzeniu się z trudnym losem. To kreacja dziecka, które potrzebuje przepowiedzieć sobie tę historię i ją wyjaśnić. Szukaliśmy więc mapy, która pomoże nam opowiedzieć o trudnym doświadczeniu, ale także o tym, że nawet najbardziej bolesne doświadczenia nie są końcem świata. 

Maria Wojtyszko: Ja z pewnością musiałam uważać na moją tendencję do wchodzenia w temat toksycznych relacji. Uwielbiam pisać sceny porachunków między rodzicami i dorosłymi dziećmi, małżeńskie kłótnie, portretować osobowości narcystyczne. A tutaj założenie było takie, że ma powstać tekst lekki i zabawny. Drugi problem, z którym się mierzę, szczególnie pisząc dla dzieci, to moja naturalna skłonność do melancholii. Cały czas muszę uważać na to, żeby nie pisać, że życie nie ma sensu i generalnie wszystko zmierza do rozpadu. Kuba jest dla mnie idealnym współpracownikiem, bo ma zupełnie inną wizję rzeczywistości.

Próby spektaklu PIEKŁO – NIEBO Marii Wojtyszko w reżyserii Jakuba Krofty: Maria Wojtyszko – dramaturżka. Fot. Marta Ankiersztejn
Próby spektaklu Piekło – Niebo: Maria Wojtyszko – autorka sztuki, dramaturżka. Fot. Marta Ankiersztejn

Jaką formę teatralną znaleźć dla takiej opowieści?

Jakub Krofta: Historia rozgrywa się w zaświatach, jest tam wiele elementów baśniowych. Jak wyobrażamy sobie piekło i niebo? Każdy pod tymi pojęciami widzi pewnie trochę coś innego. Wyobrażenia wynikają z naszego zakotwiczenia kulturowego; w Polsce myślimy o kościele, o baroku i w jakimś momencie takie odniesienia w spektaklu się pojawiają. Niemniej Tadzio wychował się z mamą DJ-ką, pracującą w klubach pełnych zbuntowanych ludzi, dlatego on, który pewnie nigdy w barokowym kościele nie był, niebo widzi raczej jako klubową imprezę.

Maria Wojtyszko: To ciekawe, jak nasze myślenie o tym tekście zmienia się w zależności od czasu i otaczającej nas rzeczywistości. Osiem lat temu byliśmy już strasznie zmęczeni tym, że nasza bańka zajmowała się głównie atakowaniem wiary, utożsamiając ją z polityką polskiego Kościoła katolickiego itd. Zależało nam na tym, żeby „odbić” refleksję o Bogu zawłaszczoną przez prawicę. Ateistka i Czech to dobry zespół do takiego zadania. Eksperymentowaliśmy z pojęciami nieba i piekła, próbowaliśmy znaleźć dla nich nowe znaczenia. W ciągu tych ośmiu lat wydarzyły się pandemia, kryzys finansowy i wojna w Ukrainie, które uważam za koniec prymatu indywidualizmu w naszej części świata. Nagle okazało się, że jednostka jest naprawdę nieistotna, kiedy przejeżdża walec historii. Po drodze napisałam jeszcze scenariusz filmowy na podstawie tej sztuki, który okazał się tekstem dla dorosłych albo dla wyjątkowo odpornych psychicznie dzieci. Dzisiaj chyba Bóg wydaje nam się o wiele mniej sympatyczną postacią. Jest po prostu personalizacją fatum, które nie jest ani mądre, ani głupie; ani dobre, ani złe. Jest po prostu obojętne.

Próby spektaklu PIEKŁO – NIEBO: Zuzanna Saporznikow (Mama), Jakub Krofta (reżyser). Fot. Marta Ankiersztejn
Próby spektaklu Piekło – Niebo: Zuzanna Saporznikow (Mama, DJ Daje Radę), Jakub Krofta – reżyser. Fot. Marta Ankiersztejn

A więc bunt i pogodzenie się z losem. Jedno i drugie jest potrzebne. Tylko trzeba być walecznym. Czy ten spektakl będzie pochwałą dzielności, a także miłości rodzicielskiej?

Maria Wojtyszko: Miłość rodzicielska to ciekawe zagadnienie. Sprawia, że przekraczamy swoje granice, robimy więcej, niż możemy, przestajemy myśleć w kategoriach osobistych korzyści, bo mamy pod opieką kogoś słabszego, kto całkowicie zależy od nas. Problem w tym, że to się nie odbywa bez kosztów. Macierzyństwo nas drenuje. Fajnie jest mieć luksus odpoczynku, ale nasza bohaterka nie może sobie na to pozwolić. Jest przykładem tego, jak można się „zajechać”, będąc samodzielną matką wykonującą wolny zawód, który w Polsce nadal nie upoważnia do ubezpieczenia i emerytury.

Jakub Krofta: Mnie się wydaje, że trzeba iść, trzeba się starać, próbować. Podążać za tym, co się czuje i za tym, o czym jesteśmy przekonani, że zrobić trzeba. Myślę, że siłą napędową tego tekstu jest też nadzieja: my strasznie kibicujemy Mamie DJ-ce w jej zamiarze. A działania Pana Boga... no cóż, wiadomo, często mamy wrażenie, że to są raczej jakieś żarty, takie niezupełnie udane, a nie faktyczne rozwiązania. Wędrówka Mamy jest jednocześnie autorefleksją. W zaświatach spotyka się ze swoim ojcem, który ją opuścił, z matką towarzyszącego jej w podróży Diabła Osmółki, która z kolei jest taką podręcznikową toksyczną matką, a także z Matką Boską. Jest wiele oblicz kobiet. Dzięki temu Mama DJ-ka uświadamia sobie sporo rzeczy, próbuje odpowiedzieć na pytanie: „jak żyłam?”. Często musiała zostawiać synka. Ale jako samotna matka nie miała wyboru, musiała zarabiać, a jednocześnie chciała się realizować i robiła to, co kochała.

Mama z Piekła – Nieba mówi: „Jestem samotną matką. W Polsce. Dlatego wiem, że jak czegoś chcesz, to musisz o to walczyć. Samo się nie zrobi. I nikt ci w niczym nie pomoże”. Do zaświatów przesącza się nasza społeczna rzeczywistość, jest mowa także o „systemie szkolnym”, „higienie pracy”, „mowie nienawiści”… Czy to będzie też opowieść o Polsce?

Jakub Krofta: No pewnie, to jest mocno osadzone tutaj, ale z drugiej strony myśmy ten tekst wystawili także w Pradze [Divadlo v Dlouhé, 2019]. W Czechach oczywiście kontekst religijny nie jest tak silnie obecny, w zasadzie w ogóle go nie ma, ale poruszane przez nas problemy wybrzmiały tak samo. Bo opowiadamy o świecie współczesnym – także o tym, w jak trudnej sytuacji są dzisiaj kobiety. Los samotnych matek nie dotyczy tylko Polski. To los, niestety, ogólnoświatowy.

Maria Wojtyszko: Dla mnie ten tekst jest o Polsce w tym sensie, że jest o kobiecie, której walka z góry skazana jest na porażkę. W naszej części świata patriarchat jest tak zinternalizowany, że ogromna część kobiet wcale nie ma ochoty walczyć o siebie, choćby o równe płace. „Bo przecież tak już jest. Takie są zasady”. Jak któraś postanawia zmienić zasady, to musi się liczyć z tym, że i tak nie wygra, a tylko się umęczy. Wiem, co mówię, od ponad dwudziestu lat próbuję pozycjonować się na równi z mężczyznami i to zawsze wygląda tak, że krok do przodu, dwa do tyłu. A nierówności jak były, tak są. I to jest superwypalające. Ale wierzę, że trzeba to robić, choćby ze względu na nasze dzieci.

A czy my, dorośli, w ogóle „znamy się na dzieciach”? Tadzik mówi, że Ciocia Renata na dzieciach nie zna się zupełnie.

Maria Wojtyszko: Ja na dzieciach nie znam się w ogóle. Im więcej dzieci poznaję, tym bardziej widzę, że to są po prostu osobni ludzie. Twierdzenie, że dzieci są takie albo inne, potrzebują tego czy tamtego, jest równie bezsensowne jak użycie w tym zdaniu słowa „dorośli” albo „kobiety”. Od wielu lat zmagamy się z koniecznością oznaczania naszych spektakli kategoriami wiekowymi i ja nigdy nie wiem, co powiedzieć. Jeden człowiek w wieku sześciu lat chciałby oglądać Piratów z Karaibów, a drugi boi się ciemności. Jeden w wieku trzydziestu lat jest dorosły, inny to dziecko.

Jakub Krofta: Też myślę, że jest z tym raczej trochę słabo [śmiech] – oczywiście obserwuję to na sobie i na sobie widzę najwyraźniej. Dlatego lubię robić spektakle dla dzieci. Można wejść w ten świat, przypomnieć sobie, jakim się było przed laty. Człowiek powinien pielęgnować w sobie to wewnętrzne dziecko, zwracać na nie uwagę, być z nim w kontakcie, rozmawiać z nim, i w ten sam sposób utrzymywać kontakt z własnymi dziećmi.

Próby spektaklu PIEKŁO – NIEBO: Robert Jarociński (Lucyfer), Jakub Krofta (reżyser). Fot. Marta Ankiersztejn
Próby spektaklu Piekło – Niebo: Robert Jarociński (Lucyfer), Jakub Krofta – reżyser. Fot. Marta Ankiersztejn

Zrealizowaliście Państwo wiele przedstawień dla dzieci, czy Wasze przewidywania dotyczące ich reakcji podczas spektaklu potwierdzają się, czy raczej jesteście zaskakiwani?

Maria Wojtyszko: Mnie najbardziej zaskakują reakcje moich własnych synów. Chłopcy z konieczności spędzali i spędzają dużo czasu w teatrze, często na próbach spektakli, które nie są przeznaczone dla ich kategorii wiekowej. I okazuje się, że komplikacja przedstawienia wcale ich nie zraża, najważniejsze jest to, czy spektakl jest dobry. Nasz ośmioletni syn jest fanem Makbeta, a największym jego marzeniem jest obejrzenie na żywo musicalu 1989. Nie szkodzi, że nie rozumie kontekstów politycznych, bo rozumie emocje, docenia energię muzyki i świetnych aktorów. Pamiętam to samo z mojego dzieciństwa. Nie znosiłam, kiedy próbowano mnie infantylizować, zawsze wolałam książki, filmy i spektakle, które były wyzwaniem intelektualnym, które mówiły o świecie takim, jaki jest naprawdę, a nie takim, jaki dorośli postanowili pokazywać dzieciom.

Jakub Krofta: Mnie się wydaje, że cały czas jesteśmy zaskakiwani! To najgenialniejsza widownia, dzieci są autentyczne w reakcjach, nieobliczalne, nic nie ukrywają, od tej widowni dostaje się natychmiastowy feedback. To jest oczywiście trudne, nie można liczyć na jakąś taryfę ulgową, ale równocześnie totalnie ekscytujące dla nas jako twórców. W teatrze dla dorosłych raczej tego nie doświadczamy. Ale mamy świadomość, że spektakle dla dzieci trzeba robić uważnie i odpowiedzialnie. Dzieci wciąż się rozwijają i można na nie wpływać. W przypadku dorosłych raczej jest już pozamiatane [śmiech]. Jeżeli na przykład ktoś chciałby robić teatr zaangażowany społecznie, to z tego punktu widzenia teatr dla dzieci byłby kluczowy.

Siła szczerości z obu stron – i można rozmawiać.

Jakub Krofta: Tak, to jest super. Fajne jest również to, że do teatru dzieci nie przychodzą same, że to jest takie miejsce, gdzie pokolenia mogą się spotkać i przeżyć coś wspólnie. Staramy się, żeby dorosły widz się nie nudził. Natomiast jeśli chodzi o sposób myślenia o teatrze i przygotowań, to bez względu na to, czy realizujemy przedstawienie dla dzieci czy dla dorosłych, myślimy o nim tak samo – decydująca jest zawsze jakość dramatyczna i teatralna.

Próby spektaklu PIEKŁO – NIEBO: Adam Szczyszczaj (Sandalfon), Anna Lobedan ( Matka Boska), Jakub Krofta (reżyser), Piotr Grabowski (Bóg). Fot. Marta Ankiersztejn
Próby spektaklu Piekło – Niebo: Adam Szczyszczaj (Sandalfon), Anna Lobedan (Matka Boska), Jakub Krofta reżyser, Piotr Grabowski (Bóg). Fot. Marta Ankiersztejn

A podczas której sceny Piekła – Nieba było w próbach najwięcej śmiechu?

Maria Wojtyszko: Ja mam wrażenie, że chichoczę cały czas. Uwielbiam patrzeć na aktorów, którzy sobą wypełniają napisane przeze mnie role. Żarty, które sama wymyśliłam, znam i już nie bardzo mnie śmieszą, ale za każdym razem bawi mnie, kiedy aktorki i aktorzy je interpretują. A zupełnie już mnie rozbraja, kiedy dodają od siebie jakiś odcień, którego wcześniej nie zauważyłam. Jakiś żart, który był tam cały czas, leżał pomiędzy wierszami, a ja nigdy na niego nie trafiłam. To nie musi być dodany tekst, wystarczy pauza w odpowiednim miejscu albo zagranie fragmentu przeciw temu, co jest na papierze.

Jakub Krofta: Tak, na próbach dużo się śmiejemy, nawet podczas scen smutnych. Śmiech jest narzędziem, który służy rozładowaniu emocji. A jeśli chodzi o fabułę i rozwiązania teatralne, to staramy się momenty smutne, momenty tragiczne kompensować oddechem, humorem. Czasami nie natychmiast, ale po pewnym czasie, wówczas tak naprawdę uderzają one z dwukrotną siłą. 

Jakie piekło i jakie niebo zobaczymy na Scenie przy Wierzbowej? 

Jakub Krofta: Współpracujemy z Matyldą Kotlińską, która jest od lat naszą stałą scenografką i kostiumografką. Będziemy korzystać z projekcji wideo – bardzo się cieszę, że robi je Kuba Lech, z którym także od lat pracujemy; obecnie jest on europejską gwiazdą, jeżeli chodzi o multimedia. Projekcje będą integralną częścią scenografii, umożliwią bardzo szybkie i niespodziewane zmiany. Świat filmowy połączy się ze światem teatralnym, z muzyką Grzegorza Mazonia, światłem Damiana Pawelli, ruchem scenicznym Leszka Bzdyla. Z pewnością będzie to bardzo efektowne – wędrówka w tempie techno-party, szaleńczy bieg przez zaświaty.

Rozmawiała: Monika Mokrzycka-Pokora (materiał własny Teatru; w przypadku publikacji fragmentów prosimy o podanie źródła) 


Strona przedstawienia Piekło – Niebo

premiera: 22 lutego 2025, godz. 19:00, Scena przy Wierzbowej im. Jerzego Grzegorzewskiego

Kolejne zaplanowane przedstawienia:
23, 25, 26 lutego, godz. 19:00
7 marca, godz. 19:00
8, 9 marca, godz. 16:00
9, 10 kwietnia, godz. 19:00
14, 15 maja, godz. 19:00
25 czerwca, godz. 18:00
26 czerwca, godz. 19:00 

  • Rozmowa o Konradzie Swinarskim

    „KONRAD SWINARSKI. Rozmowa z Beatą Guczalską” – 19 maja, o godz. 19:00 zapraszamy na wieczór poświęcony Konradowi Swinarskiemu. Bilety w cenie 5 zł są już dostępne.

  • Repertuar maj – czerwiec

    Na pierwszym i drugim planie: Danuta Stenka (Elżbieta), Wiktoria Gorodeckaja (Maria Stuart), Przemysław Stippa (Wilhelm Cecil) w MARII STUART Friedricha Schillera w reż. Grzegorza Wiśniewskiego. Fot. Krzysztof Bieliński

    W czerwcu polska prapremiera Zaćmienia w dwóch aktach Remóna w reżyserii Grzegorza Małeckiego. Wśród wielu tytułów – Maria Stuart Schillera, realizacja Grzegorza Wiśniewskiego.


  • TEATR DLA SENIORÓW I STUDENTÓW

    Jerzy Radziwiłowicz (Bruscon), Zuzanna Saporznikow (Sara), Hubert Łapacz (Ferruccio) w KOMEDIANCIE Thomasa Bernharda w reż. Andrzeja Domalika. Fot. Marta Ankiersztejn

    Bilety w cenie od 30 do 50 zł – wiele propozycji w repertuarach majowym i czerwcowym. Na jeden dokument uprawniający do zniżki przysługują dwa bilety w cenach promocyjnych.

  • Wybór recenzji po premierze HAMLETA

    Hugo Tarres (Hamlet) w HAMLECIE Williama Shakespeare’a w reż. Jana Englerta. Fot. Marta Ankiersztejn

    „Spektakl zrealizowany jest znakomicie”, „Jan Englert żegna się z TN jednym ze swoich najlepszych spektakli”– wybór opinii krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Hamleta.

  • Co jest prawdą, co fałszem, co pozorem? | premiera HAMLETA

    Zdjęcie promocyjne przedstawienia HAMLET: Hugo Tarres (Hamlet). Fot. Maciej Landsberg, koncepcja: Elipsy

    Co jest prawdą, co fałszem, co pozorem na elsynorskim dworze? Opowieść o manipulacji i wątpliwości, piętrowych kłamstwach i ludzkim zagubieniu – Hamlet Shakespeare’a w reżyserii Jana Englerta.

  • Ważny komunikat

    Przedstawiamy komunikat w związku z otrzymanymi sygnałami o pojawieniu się fałszywych biletów na spektakl Hamlet w reżyserii Jana Englerta.

  • Prace remontowe – dofinansowanie MKiDN

    Grafika: budynek Teatru Narodowego przy pl. Teatralnym 3

    W Teatrze Narodowym przeprowadzane będą prace remontowe. Zostały one dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

  • CZEKAJĄC NA GODOTA w Kaliszu

    Jerzy Radziwiłowicz (Vladimir), Mariusz Benoit (Estragon) w CZEKAJĄC NA GODOTA Samuela Becketta w reż. Piotra Cieplaka. Fot. Marta Ankiersztejn

    Czekając na Godota zagramy 13 i 14 maja na 65. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych. Festiwalu Sztuki Aktorskiej.

  • Wspominamy Jerzego Grzegorzewskiego

    JERZY GRZEGORZEWSKI – WSPOMNIENIE | kadr z materiału wideo

    Wspominamy jednego z najoryginalniejszych inscenizatorów polskiej sceny. 9 kwietnia przypada 20. rocznica śmierci Jerzego Grzegorzewskiego. Zachęcamy do obejrzenia materiału wideo.

  • Praca w Teatrze

    Teatr Narodowy, reflektory na Scenie przy Wierzbowej im. Jerzego Grzegorzewskiego. Fot. Marta Ankiersztejn

    Poszukujemy kierowniczki/kierownika budowy dekoracji. Zapraszamy do zapoznania się z ofertą. 

  • Międzynarodowy Dzień Teatru – 27 marca 2025

    Zza kulis: Danuta Stenka (Charlotta), Natalia Rosińska – rzemieślniczka teatralna – garderobiana, Dorota Tomaszewska-Sibilska – mistrzyni charakteryzatorka | 100. przedstawienie SONATY JESIENNEJ Bergmana w reż. Grzegorza Wiśniewskiego | 7 kwietnia 2024. F

    Widzkom i widzom życzymy wspaniałych artystycznych przeżyć, a twórczyniom, twórcom i wszystkim pracowniczkom i pracownikom teatru niesłabnącej pasji i wiary w teatr!

  • Edukacja w Teatrze Narodowym

    Edukacja w Teatrze Narodowym – wycieczka po teatrze  „Scena nie jedna”. Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego

    Edukacja w Teatrze Narodowym: lekcje teatralne, KLASA TN – projekt realizowany w partnerstwie ze szkołami podstawowymi i średnimi. 

  • Medale Gloria Artis dla Danuty Stenki i Cezarego Kosińskiego

    Danuta Stenka, Cezary Kosiński. Fot. Marta Ankiersztejn

    Z radością informujemy, że Danuta Stenka została uhonorowana Złotym, a Cezary Kosiński Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis. Serdecznie gratulujemy!

  • PIEKŁO – NIEBO – recenzje po premierze

     Leszek Bzdyl (Anioł), Piotr Grabowski (Bóg), Anna Lobedan (Matka Boska), Robert Jarociński (Lucyfer) w PIEKLE – NIEBIE Marii Wojtyszko w reżyserii Jakuba Krofty. Fot. Marta Ankiersztejn

    Przedstawiamy opinie recenzentów i teatralnych blogerów o spektaklu Piekło – Niebo Marii Wojtyszko w reżyserii Jakuba Krofty.

  • „Przejść swoją historię” | premiera PIEKŁA – NIEBA

    Emblemat spektaklu PIEKŁO – NIEBO | miniatura. Fot. Maciej Landsberg, koncepcja: Elipsy

    Trudne indywidualne losy, własne ścieżki, pochwała dzielności i miłości – Piekło – Niebo Marii Wojtyszko w reżyserii Jakuba Krofty. Spektakl polecany dla dzieci powyżej 10 roku życia. 

  • Rozmowa z Marią Wojtyszko i Jakubem Kroftą

    Maria Wojtyszko, Jakub Krofta. Fot. Marta Ankiersztejn

    O pracy nad spektaklem Piekło – Niebo; szaleńczym biegu przez zaświaty, miłości rodzicielskiej, genialnej dziecięcej widowni i o trudnej życiowej wędrówce mówią Maria Wojtyszko i Jakub Krofta. 

  • Mariusz Benoit – 50 lat na scenie!

    Mariusz Benoit (Estragon) w CZEKAJĄC NA GODOTA Samuela Becketta w reżyserii Piotra Cieplaka. Fot. Marta Ankiersztejn

    Mariusz Benoit obchodzi jubileusz 50-lecia pracy artystycznej. Jesteśmy dumni i szczęśliwi, że jest w naszym zespole. Jubilatowi życzymy kolejnych artystycznych wyzwań i wspaniałych ról!

  • Pokój wyciszenia

    Teatr_Narodowy_pokój wyciszenia

    Pokój wyciszenia powstał z myślą o osobach, które potrzebują uspokojenia, rozładowania napięcia i przebywania w mniejszej intensywności bodźców. Znajduje się w budynku przy pl. Teatralnym 3.

  • Maryla Zielińska laureatką Nagrody „Nowych Książek”

    Maryla Zielińska podczas wieczoru promocyjnego I WŁAŚNIE TAK UŁOŻYŁEM SOBIE TO ŻYCIE Z PEWNĄ SWOBODĄ poświeconego trzytomowemu wydawnictwu o Jerzym Grzegorzewskim | Teatr Narodowy, Scena przy Wierzbowej, 29 stycznia 2024. Fot. Marta Ankiersztejn

    Z radością informujemy, że Maryla Zielińska została laureatką Nagrody „Nowych Książek” za wydaną przez Teatr Narodowy publikację To. Biografia Jerzego Grzegorzewskiego. Serdecznie gratulujemy!

  • Recenzje po premierze INNYCH ROZKOSZY

    Justyna Kowalska (Aktualna Kobieta), Oskar Hamerski (Kohoutek) w INNYCH ROZKOSZACH Jerzego Pilcha w reżyserii Jacka Głomba. Fot. Marta Ankiersztejn

    „Jacek Głomb tym wysmakowanym spektaklem raz jeszcze dowodzi, że ma do Pilcha rękę”, „przedstawienie na wskroś uniwersalne” – piszą krytycy.

  • Ekscesy i ból istnienia | premiera INNYCH ROZKOSZY

    Emblemat przedstawienia INNE ROZKOSZE. Fot. Maciej Landsberg, projekt: Elips

    Nieugaszone pożądania, ekstrawagancje, ekscesy i dopadający nas, od czasu do czasu, bólu istnienia. Mistrzowska proza Pilcha w scenicznej interpretacji Jacka Głomba.

  • Prowokacja z przytupem. Rozmowa z Jackiem Głombem

    Próby INNYCH ROZKOSZY Jerzego Pilcha: Jacek Głomb – reżyser. Fot. Marta Ankiersztejn

    Jacek Głomb inscenizuje Inne rozkosze Pilcha. „Ten tekst jest niepoprawny politycznie – mówi reżyser – nie ma w nim żadnej poprawności, jest za to prowokacja z przytupem”. 

  • Andrzej Łapicki – wspomnienie w stulecie urodzin aktora

    Andrzej Łapicki (Ślepiec) w spektaklu STARA KOBIETA WYSIADUJE Tadeusza Różewicza w reżyserii Helmuta Kajzara. Premiera w Teatrze Narodowym 11 października 1978. Fot. Marek Michałowski

    11 listopada wspominamy Andrzeja Łapickiego, legendarnego aktora Teatru Narodowego, rektora warszawskiej Akademii Teatralnej i prezesa ZASP-u, w stulecie jego urodzin.  

  • Jan Englert – 60 lat na scenie!

    Jan Englert w spektaklu FREDRO. ROK JUBILEUSZOWY we własnej reżyserii. Fot. Marta Ankiersztejn

    Jubilatowi życzymy kolejnych wspaniałych artystycznych wyzwań i nieustającej wiary w teatr! Zachęcamy do obejrzenia materiału wideo.

     

  • Rozmowa z Julią Holewińską i Wojciechem Farugą

    Wojciech Faruga, Julia Holewińska. Fot. Marta Ankiersztejn

    Przed premierą Fausta: „Ten dramat boleśnie nakłuwa ludzką kondycję” – mówi reżyser, Wojciech Faruga. „Opowiadamy o przemocy i rozpadzie świata” – podkreśla Julia Holewińska, dramaturżka. 

  • Współczesna odyseja | premiera FAUSTA

    Emblemat przedstawienia FAUST. Projekt: Elipsy

    Indywidualne doświadczanie świata, podróż przez historię współczesną i archiwa naszej pamięci – Faust Goethego w reżyserii Wojciecha Farugi i dramaturgii Julii Holewińskiej.

  • Anna Seniuk – 60 lat na scenie!

    Anna Seniuk. Fot. Marta Ankiersztejn

    Świętujemy 60-lecie debiutu Anny Seniuk! Zachęcamy do obejrzenia materiału wideo, który przygotowaliśmy z okazji jubileuszu wspaniałej artystki.

  • Mariusz Benoit z Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza!

    Mariusz Benoit (Estragon) w CZEKAJĄC NA GODOTA Samuela Becketta w reżyserii Piotra Cieplaka. Fot. Marta Ankiersztejn

    Mariusz Benoit został uhonorwany Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza za rolę Estragona w Czekając na Godota w reżyserii Piotra Cieplaka. Serdecznie gratulujemy!

  • Maryla Zielińska z Nagrodą Komitetu Nauk o Sztuce PAN

    Maryla Zielińska, a po prawej publikacja jej autorstwa TO. BIOGRAFIA JERZEGO GRZEGORZEWSKIEGO. Fot. Marta Ankiersztejn

    Maryla Zielińska za książkę To. Biografia Jerzego Grzegorzewskiego otrzymała Nagrodę Komitetu Nauk o Sztuce PAN. Autorce składamy serdeczne gratulacje! 

  • Piotr Cieplak z Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida

    Piotr Cieplak podczas próby CZEKAJĄC NA GODOTA Samuela Becketta. Fot. Marta Ankiersztejn

    Piotr Cieplak za reżyserię Czekając na Godota został uhonorowany Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida. Serdecznie gratulujemy!

  • DUSZYCZKA – wspomnienie

    Jan Englert w filmie wspomnieniowym o DUSZYCZCE

    30 stycznia 2024 minęło 20 lat od premiery Duszyczki Różewicza w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego. Zapraszamy do obejrzenia filmowego zapisu wspomnień!

  • SZTUKA ROZMOWY. Podcast Teatru Narodowego

    Podcast Teatru Narodowego SZTUKA ROZMOWY

    Jak buduje się artystyczne relacje? Rozmowy z aktorkami i aktorami Teatru Narodowego. Zapraszamy do słuchania!

  • PCHŁA SZACHRAJKA – 10 lat od premiery!

    Anna Seniuk w filmowym wspomnieniu o PCHLE SZACHRAJCE

    6 grudnia 2023 mija 10 lat od premiery Pchły Szachrajki Jana Brzechwy w reżyserii Anny Seniuk! Zapraszamy do obejrzenia materiału o tym wyjątkowym, łobuzerskim spektaklu.

  • WYKŁADY OTWARTE Teatru Narodowego online (audio)

     Tomasz Sapryk (Grabarz), Mateusz Rusin (Józef Leon Girtak), Jerzy Radziwiłowicz (Pułkownik Manfred hr. Giers) w BEZIMIENNYM DZIELE Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Jana Englerta. Premiera w Teatrze Narodowym 2 marca 2013. Fot. Andrzej Wencel

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Spektakle Teatru Narodowego online

    Marcin Hycnar (Fuks), Robert Jarociński (Tolo), Małgorzata Kożuchowska (Lena), Zbigniew Zapasiewicz (Leon), Kamilla Baar (Lulusia), Oskar Hamerski (Witold) w KOSMOSIE Witolda Gombrowicza w reżyserii Jerzego Jarockiego. Fot. Stefan Okołowicz

    Telewizyjne wersje spektakli dostępne online: Kosmos i Miłość na Krymie w reż. Jerzego Jarockiego, Śluby panieńskie i Udręka życia w reż. Jana Englerta, Daily Soup w reż. Małgorzaty Bogajewskiej.

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    TEATR MÓJ WIDZĘ. Rozmowy Kingi Ilgner z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    Grafika: Cykl AKTORZY/SENIORZY – internetowy projekt scenarzystki i reżyserki Leny Frankiewicz, rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego

    AKTORZY/SENIORZY to filmowy cykl Leny Frankiewicz, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego. Teatr Narodowy jest partnerem projektu.

     

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci. Wystawa „250 lat Teatru Narodowego” w Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego, akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, kliknij tutaj.

Poniżej możesz dostosować ustawienia dotyczące plików cookies:

  Zezwól na przechowywanie danych reklamowych.

  Zezwól na przechowywanie danych użytkownika.

  Zezwól na personalizację reklam.

  Zezwól na przechowywanie danych analitycznych.