Przemysław Wyszyński
Absolwent warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza (2010) i Lee Strasberg Theatre & Film Institute w Los Angeles (2013). Aktor, aktor dubbingowy, choreograf specjalizujący się w układach walk scenicznych. Doktor w dziedzinie sztuk teatralnych (2017), wykładowca Akademii Teatralnej im. Zelwerowicza w Warszawie. W Teatrze Narodowym występuje gościnnie.
Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego
Współpracował ze scenami warszawskimi: Teatrem Polskim im. Arnolda Szyfmana, Teatrem Dramatycznym, Teatrem Muzycznym Roma, Teatrem Polonia, Teatrem Wielkim, Teatrem Komedia, Teatrem Capitol, Teatrem Kwadrat, Teatrem Gudejko, Teatrem Klasyki Polskiej i Teatrem Polskiego Radia, a także z Teatrem Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku.
Wyreżyserował m. in. Ferdynanda Wspaniałego Kerna (Teatr Polski im. Szyfmana w Warszawie, 2018), krótkometrażowy film fabularny Makbet (2017), a w Teatrze Polskiego Radia m. in. spektakle: Witz Wincha (2017), Dwie śmierci Simona Mathiasa Gortata (2019), Kontrakt Mrożka (2022) oraz teksty własnego autorstwa – W imię ojca (2021) i Ucieczkę (2023).
Laureat Nagrody Talanton Teatru Polskiego Radia za najlepszy debiut dramaturgiczny – za sztukę W imię ojca (2021).
Role w Teatrze Narodowym:
ROLE (gościnnie), Balladyna, Juliusz Słowacki, reż. Artur Tyszkiewicz, 2009
ROLE (gościnnie), Księżniczka na opak wywrócona, Pedro Calderón de la Barca / Jarosław Marek Rymkiewicz, reż. Jan Englert, 2010
MASKA / MNICH / TOMASZ STROZZI / WYGNANIEC (gościnnie), Lorenzaccio, Alfred de Musset, reż. Jacques Lassalle, 2011
ROLE (gościnnie), Aktor, Cyprian Kamil Norwid, reż. Michał Zadara, 2012
ROLE (gościnnie), Natan Mędrzec, Gotthold Ephraim Lessing, reż. Natalia Korczakowska, 2013
REWOLUCJONISTA (gościnnie), Bezimienne dzieło, Stanisław Ignacy Witkiewicz, reż. Jan Englert, 2013
ROLLER, LIBERTYN, A PÓŹNIEJ ROZBÓJNIK (gościnnie), Zbójcy, Friedrich Schiller, reż. Michał Zadara, 2014
ROLE (gościnnie; do 29 stycznia 2017), Kordian, Juliusz Słowacki, reż. Jan Englert, 2015