Termin: 20 lutego 2016
TytułOd jutra się zmienię. Rozmowa o twórczości Tadeusza Różewicza

Scena: Sala Bogusławskiego / Zielony Bufet  

„Od jutra się zmienię”. Rozmowa o twórczości Tadeusza Różewicza

 – spotkanie z cyklu Rozmowy wokół spektakli Teatru Narodowego

Dramat i przedstawienie są punktem wyjścia do refleksji nad zagadnieniami istotnymi dla przemian we współczesnym świecie. Zapraszamy na dyskusje wokół wybranych premier Teatru Narodowego. 


Tadeusz Różewicz kwestionował w swojej twórczości zastane pewniki, zasady i normy regulujące życie społeczne. Pod jego lupą znalazły się przyzwyczajenia klasy średniej, tradycje powstańcze i emigracyjne, kultura masowa, nasza seksualność, konwencje literackie. 
Czy duch prowokacji, jaki przenika jego twórczość jest wciąż aktualny? Czy napisane niemal pół wieku temu dramaty wciąż mogą wywołać kontrowersje? Jakich newralgicznych punktów polskiej kultury Różewicz dotykał?

Twórczość autora Białego małżeństwa będzie punktem wyjścia do rozmowy o prowokacji, bluźnierstwie i przekorze w sztuce. Jak stawiać pytania o własne korzenie? Kiedy dramat staje się wydarzeniem intelektualnym? Jaka jest różnica między wydarzeniem społecznym a artystycznym?

Udział wezmą: Małgorzata DziewulskaPrzemysław CzaplińskiGrzegorz Niziołek
Prowadzenie: Dorota Semenowicz

Uczestnicy dyskusji:

Małgorzata Dziewulska
Eseistka, reżyserka. Pracowała w kierownictwie literackim Starego Teatru w Krakowie, była kierowniczką literacką Teatru Narodowego w Warszawie podczas dyrekcji Jerzego Grzegorzewskiego, konsultantką programową Teatru Dramatycznego w Warszawie. Autorka książek Teatr zdradzonego przymierza (1985), Artyści i pielgrzymi (1995) i Inna obecność (2009). Ostatnio współpracuje z Instytutem Teatralnym i zajmuje się filmem dokumentalnym.

Przemysław Czapliński
Profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, literaturoznawca, eseista, tłumacz, krytyk literacki. Laureat Nagrody im. Kościelskich i  Nagrody im. Kazimierza Wyki. Juror m.in. nagrody NIKE, „Paszportów Polityki” w kategorii literatura i Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej SILESIUS. Współpracował m.in. z „Gazetą Wyborczą”, „Tygodnikiem Powszechnym”, „Polityką”. Autor takich książek, jak Ruchome marginesy: szkice o literaturze lat 90 (2002), Polska do wymiany  (2009) i Resztki nowoczesności (2011). 

Grzegorz Niziołek
Profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego i Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. W latach 2004–2007 kierownik literacki Starego Teatru, w latach 2008–2010 dyrektor artystyczny (wspólnie z Agatą Siwiak) Festiwalu Dialogu Czterech Kultur w Łodzi. Autor książek, m.in.  Ciało i słowo. Szkice o teatrze Tadeusza Różewicza (2004), Warlikowski. Extra ecclesiam (2008), Polski Teatr Zagłady (2013). Redaktor naczelny czasopisma teatralnego „Didaskalia”. 

Prowadzenie:
Dorota Semenowicz
Pracowniczka działu literackiego Teatru Narodowego. Stopień doktora uzyskała na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka książki To nie jest obraz. Romeo Castellucci i Societas Raffaello Sanzio (2013), redaktorka prac zbiorowych, m.in. Między etyką a estetyką (2011),Garcia. Resztki świata (2014). Od 2009 roku pracuje w dziale programowym Malta Festival Poznań.

Na zdjęciu: Tadeusz Różewicz, czerwiec 1966; fot. Stanisław Moroz PAP/CAF

 

  • KING LEAR

    King Lear may be Shakespeare's boldest examination of human nature. Jan Englert will play the title role. The premiere of the tragedy directed by Grzegorz Wiśniewski will take place on February 24, 2024.

  • WAITING FOR GODOT

    Piotr Cieplak directs Waiting for Godot by Beckett. Is this a classic yet? Does it still have its avant-garde power? And, are we still waiting?


  • FREDRO. THE JUBILEE YEAR

    To celebrate 230 years since Aleksander Fredro's birth, the National Theatre invites you to an evening dedicated to the life and works of Poland’s greatest comedy writer. 

  • TALES FROM THE VIENNA WOODS

    Vienna in economic crisis and its lost inhabitants; portrait of the society in which fascism is born. Małgorzata Bogajewska directs Ödön von Horváth's 1931 drama.

  • THE THEATRE MAKER

    The play by Thomas Bernhard, one of the most outstanding playwrights of the second half of the 20th century. In the title role – Jerzy Radziwiłowicz. 

  • ALICE'S WONDERLAND

    Have you ever quarreled with the Time or visited a forest where things have no names? The musical performance based on the famous novels by Lewis Carroll. 

  • THE MISANTHROPE

    Jan Englert stages a classic play by Molière. What is Alcest's misanthropy: an uncompromising commitment to the truth or a doomed uprising against social conventions?

  • THE BOOKS OF JACOB

    Staging the most important novel by Polish Nobel Prize winner Olga Tokarczuk directed by Michał Zadara. 

  • THE DECALOGUE

    An iconic work of Polish cinema, rethought thirty-five years after its creation. Wojciech Faruga directs The Decalogue by Krzysztof Kieślowski and Krzysztof Piesiewicz. 


  • MARY STUART

    Grzegorz Wiśniewski returns to the classic drama about human passions interwoven in a ruthless machinery of history and intrigue.

  • MÜNCHHAUSEN FOR ADULTS

    Maciej Wojtyszko directs his own play about Baron von Münchhausen, a famous adventurer and swindler.


  • Solidarity with Ukraine | Солідарні з Україною

    The ensemble of the National Theatre stands in solidarity with the Ukrainians who are fighting for the independence of their homeland.

  • TWELFTH NIGHT, OR WHAT YOU WILL

    Complicated love intrigues and music. Piotr Cieplak directs Twelfth Night, or What You Will, one of Shakespeare's most important comedies.


  • PICNIC AT HANGING ROCK

    The new theatrical version of the Australian prose classics directed by Lena Frankiewicz. In the role of Mrs Appleyard – Ewa Wiśniewska.


  • SNAKE SKIN

    Artur Urbański directs his own play which main character is Ruth Berlau, one of Bertolt Brecht's closest associates and life companions.


  • SNOW

    Staging of the Young Poland movement modernist drama by Stanisław Przybyszewski – Snow directed by Anna Gryszkówna.


  • AUTUMN SONATA

    A theatrical version of the famous film by Ingmar Bergman directed by Grzegorz Wiśniewski. Danuta Stenka as Charlotte.


  • MOTHER JOAN OF ANGELS

    How does evil arise that we do not understand?Mother Joan of Angles by Iwaszkiewicz directed by Wojciech Faruga. 


  • The National Theatre at Google Cultural Institute

    Virtual exhibition 250 Years of Teatr Narodowy (National Theatre of Poland) is available online at Google Cultural Institute.


Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj