Termin: 8 października 2016
Wykładowca: Katarzyna Osińska
TytułPoezja pedagogiki. Stanisławski według Marii Knebel i Anatolija Wasiljewa

Scena: Scena Studio

„Poezja pedagogiki. Stanisławski według Marii Knebel i Anatolija Wasiljewa” – wykład Katarzyny Osińskiej

– wykład z cyklu COŚ TY ATENOM...?

Tegoroczny cykl wykładów w Teatrze Narodowym poświęcamy trzem legendarnym reformatorom teatru XX wieku, twórcom nowych metod aktorskich: Konstantemu Stanisławskiemu, Bertoltowi Brechtowi i Jerzemu Grotowskiemu
Jak ich wizje wpływają na uprawianie i rozumienie teatru dzisiaj? Czy ich propozycje inspirują współczesnych twórców? Gdzie można znaleźć nieoczywiste ślady ich działalności? 
Zaczynamy od Stanisławskiego i jego koncepcji aktorstwa. Dzieło tego rosyjskiego aktora i reżysera, współzałożyciela Moskiewskiego Teatru Artystycznego, stanowi punkt wyjścia do rozmów o przeobrażeniach sztuki teatru w ciągu ostatnich stu lat. 

Katarzyna Osińska o swoim wykładzie:
„W 2006 roku we Francji w wydawnictwie Actes Sud-Papiers ukazała się książka L'analyse-action (Analiza-działanie). Jest to wybór pism legendarnej w Rosji reżyserki Marii Knebel (1898–1985), które przygotował jej uczeń – cieszący się światową sławą, jeden z najwybitniejszych rosyjskich twórców teatru – Anatolij Wasiljew. Zważywszy na fakt, że Maria Knebel była uczennicą Konstantina Stanisławskiego i Michaiła Czechowa, można przyjąć, że propagujący jej dorobek Wasiljew jest pośrednio spadkobiercą, symbolicznym wnukiem protoplastów rosyjskiej szkoły. Ciekawe w tej historii jest to, że Wasiljew zarówno w młodości, jak i w latach dojrzałej twórczości kontestował tradycje teatru psychologicznego, zarazem jednak podkreślał wagę zgłębiania systemu Stanisławskiego. We wprowadzeniu do francuskiego wydania tekstów Marii Knebel pisał, iż to właśnie dzięki niej opanował technikę etiudy, co sprawiło, że odkrył dla siebie istotę i tajemnice reżyserii w sztuce aktora.
Wykład poświęcony będzie oddziaływaniu odkryć Stanisławskiego na niektóre obszary teatru przełomu XX i XXI wieku oraz problematyce instancji pośredniczących w przekazywaniu tradycji.”

Katarzyna Osińska – dr hab. prof. Instytutu Slawistyki PAN. 
Zajmuje się historią teatru rosyjskiego XX wieku ze szczególnym uwzględnieniem nurtu studyjnego i laboratoryjnego, twórczością m.in. Jewgienija Wachtangowa, Wsiewołoda Meyerholda, Anatolija Wasiljewa. Opublikowała m.in. Klasztory i laboratoria. Rosyjskie studia teatralne: Stanisławski, Meyerhold, Sulerżycki, Wachtangow (słowo/obraz terytoria, 2003), Teatr rosyjski XX wieku wobec tradycji. Kontynuacje, zerwania transformacje (słowo/obraz terytoria, 2009).

Na zdjęciu: Konstanty Stanisławski (pierwszy z lewej) w oknie pociągu na Dworcu Głównym w Warszawie, 1934. Źródło: NAC

 

  • OTHER DELIGHTS

    This adaptation of the novel Other Delights is the second staging of one of Jerzy Pilch's works at the National Theatre, following The Holy Father's Skis. Premiere – 7 December 2024.  

  • FAUST

    Faust is a story based on an ancient legend of a scholar who yearns so much for just a moment of happiness that he makes a pact with the devil. Premiere – 26 October 2024.

  • FEBLIK

    Małgorzata Maciejewska's surprising drama received the Tadeusz Różewicz Drama Award in 2022, the competition's first year. The show is directed by Lena Frankiewicz. 

  • A DREAM PLAY

    After the well-received Alice's Adventures in Wonderland, Sławomir Narloch returned to the National Theatre with another premiere – A Dream Play by Strindberg.

     

  • KING LEAR

    The King of Britain divides his kingdom between his three daughters to free himself from worries and hardships. However, before the decision he poses a question: which of you loves me the most?

  • WAITING FOR GODOT

    "What do we do now? Wait. [...] We're waiting for Godot". Piotr Cieplak directs Waiting for Godot by Beckett. Is this a classic yet? Does it still have its avant-garde power? And, are we still waiting?

  • FREDRO: THE JUBILEE YEAR

    Do you know Fredro? Not necessarily... To celebrate 230 years since Aleksander Fredro's birth, the National Theatre invites you to an evening dedicated to the life and works of Poland’s greatest comedy writer. 

  • TALES FROM THE VIENNA WOODS

    Małgorzata Bogajewska directs for the second time at the National Theatre. This time she draws on Ödön von Horváth's 1931 drama.

  • Solidarity with Ukraine | Солідарні з Україною

    The ensemble of the National Theatre stands in solidarity with the Ukrainians who are fighting for the independence of their homeland.

  • The National Theatre at Google Cultural Institute

    The virtual exhibition 250 Years of Teatr Narodowy (the National Theatre of Poland) is available online at Google Cultural Institute.

By continuing to use this site, you consent to our use of cookies. You can adjust cookies settings via your internet browser. Review our cookies policy here.

You can adjust your cookies settings below:

  Allow storing advertising data.

  Allow storing user data.

  Allow personalized ads.

  Allow storing analytical data.