"Capitalism and grotesque. Volksbühne vs contemporary Polish theatre". Open lecture by Anna R. Burzyńska
W tym sezonie cykl wykładów w Teatrze Narodowym poświęcamy trzem legendarnym reformatorom teatru XX wieku, twórcom nowych metod aktorskich: Konstantemu Stanisławskiemu, Bertoltowi Brechtowi i Jerzemu Grotowskiemu.
Jak ich wizje wpływają na uprawianie i rozumienie teatru dzisiaj? Czy ich propozycje inspirują współczesnych twórców? Gdzie można znaleźć nieoczywiste ślady ich działalności?
COŚ TY ATENOM...? Cykl wykładów otwartych w sezonie 2016/2017 →
Kapitalizm i groteska. Volksbühne a współczesny teatr polski.
Na początku lat dziewięćdziesiątych berliński teatr Volksbühne stał się miejscem pielgrzymek polskich artystów, takich jak Krzysztof Warlikowski, Grzegorz Jarzyna, Jan Klata, Maja Kleczewska, a następnie Michał Zadara, Barbara Wysocka, Michał Borczuch, Krzysztof Garbaczewski. W tym samym czasie na polskie festiwale zaczęły przyjeżdżać spektakle Franka Castorfa, Christopha Marthalera, René Pollescha, Gob Squad.
Typowe dla Volksbühne połączenie wojującej polityczności z ducha Bertolta Brechta i nowoczesnego języka mediów i popkultury zrodziło model teatru odpowiadający potrzebom opisania i osądzenia gwałtownie zmieniającego się świata.
Anna R. Burzyńska – adiunkt w Katedrze Teatru i Dramatu Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania badawcze obejmują przede wszystkim najnowszy teatr europejski oraz dramat polski i niemiecki od XIX wieku po współczesność, a także związki między teatrem i muzyką. Redaktorka Gazety Teatralnej „Didaskalia”, krytyczka muzyczna i teatralna. Opublikowała m.in. książki Maska twarzy. Twórczość dramatyczna Stanisława Grochowiaka (2011) i Małe dramaty. Teatralność liryki Stanisława Grochowiaka (2012).