Premiera: 23 lutego 1958
Autor: Stanisław Wyspiański 
Tytuł: Wyzwolenie
Reżyseria: Wilam Horzyca

Wyzwolenie

Rzecz dzieje się na scenie teatru krakowskiego.

reżyseria: Wilam Horzyca
scenografia: Władysław Daszewski
muzyka: Zbigniew Turski
ruch plastyczny: Barbara Fijewska

Obsada:

Komentator Kazimierz Wichniarz
Konrad Tadeusz Białoszczyński
Geniusz Janusz Strachocki
Muza Ewa Bonacka
Reżyser Stanisław Kwaskowski
Karmazyn Władysław Kaczmarski
Hołysz Zdzisław Salaburski
Prezes Jan Koecher
Przodownik Zygmunt Maciejewski Janusz Ziejewski
Kaznodzieja Jan Żardecki
Prymas Władysław Krasnowiecki / Michał Pluciński
Mówca Tadeusz Woźniak
Ojciec Julian Składanek / Karol Leszczyński
Syn Daniel Bargiełowski / Włodzimierz Kmicik
Starzec Władysław Bracki / Janusz Ziejewski
Robotnik I Wilhelm Wichurski
Robotnik II Zdzisław Szymański
Stary Aktor Julian Składanek / Stanisław Libner
Aktor Adam Mularczyk
Redaktor Jan Żardecki
Harfiarka Małgorzata Lorentowicz
Wróżka Krystyna Kamieńska / Danuta Wodyńska
Hestia Janina Niczewska / Halina Kossobudzka / Krystyna Kamieńska
Córki Renata KułakowskaJoanna Walterówna
Rekwizytor Franciszek Gołąb
Głosy Adam Mularczyk,Tadeusz Woźniak
Maszynista Franciszek Gołąb
Erynie Urszula Kryńska, Janina MrozównaDanuta Wodyńska, Hanna Zielińska / Łucja Gularska, Helena Bartosikowa
Maski Daniel Bargiełowski, Jan Koecher, Zygmunt Maciejewski, Miłosz Maszyński, Adam Mularczyk, Juliusz Roland, Zdzisław Salaburski, Zdzisław Szymański, Tadeusz Woźniak, Jan Żardecki / Witold Filler / Włodzimierz Kmicik / Andrzej Konic / Jerzy Kozakiewicz

Realizatorzy:

  • asystentka reżysera: Teresa Dzieduszycka
  • asystenci scenografa: Henryka Głowacka, Krystyna Husarska, Jan Krzewicki

Galeria:


Bibliografia: 

Karolina Beylin, „Express Wieczorny” 1958, nr 68
Ewa Boniecka, „Kurier Polski” 1957, nr 8 [rozmowa z Wilamem Horzycą]
[Jan Bratkowski] Skapen, „Walka młodych” 1958, nr 15
Stefan Polanica, [S.E. Bury] „Słowo Powszechne” 1958, nr 55
Edward Csató, „Sztandar Młodych” 1958, nr 54
Edward Csató, „Teatr i Film” 1958, nr 8
Jeremi Czuliński, „Żołnierz Wolności” 1958, nr 63
Jacek Frühling, „Kurier Lubelski” 1958, nr 67/68
H.K., „Sztandar Młodych” 1958, nr 45 [rozmowa z Wilamem Horzycą]
Andrzej Jarecki, „Nowa Kultura” 1958, nr 11
Zofia Karczewska-Markiewicz, „Tygodnik Demokratyczny” 1958, nr 12
Zofia Karczewska-Markiewicz, „Życie Warszawy” 1958, nr 54
Andrzej Kijowski, „Teatr i Film” 1958, nr 6
Jan Kott, „Przegląd Kulturalny” 1958, nr 11
Zofia Krajewska, „Pamiętnik Teatralny” 1977, z. 4
Tadeusz Kudliński, „Orka” 1958, nr 12
Jan Nepomucen Miller, „Głos Pracy” 1958,  nr 53
Jan Nepomucen Miller, „Orka” 1958, nr 11
Wanda Padwa, „Praca Świetlicowa” 1958, nr 3
Teofil Syga, „Stolica” 1958, nr 11
Jan Alfred Szczepański [Jaszcz], „Trybuna Ludu” 1958, nr 63
Jerzy Zagórski, „Kurier Polski” 1958, nr 56
Eugeniusz Żytomirski, „Trybuna Robotnicza” 1958, nr 91

  • KING LEAR

    King Lear may be Shakespeare's boldest examination of human nature. Jan Englert will play the title role. The premiere of the tragedy directed by Grzegorz Wiśniewski will take place on February 24, 2024.

  • WAITING FOR GODOT

    Piotr Cieplak directs Waiting for Godot by Beckett. Is this a classic yet? Does it still have its avant-garde power? And, are we still waiting?


  • FREDRO. THE JUBILEE YEAR

    To celebrate 230 years since Aleksander Fredro's birth, the National Theatre invites you to an evening dedicated to the life and works of Poland’s greatest comedy writer. 

  • TALES FROM THE VIENNA WOODS

    Vienna in economic crisis and its lost inhabitants; portrait of the society in which fascism is born. Małgorzata Bogajewska directs Ödön von Horváth's 1931 drama.

  • THE THEATRE MAKER

    The play by Thomas Bernhard, one of the most outstanding playwrights of the second half of the 20th century. In the title role – Jerzy Radziwiłowicz. 

  • ALICE'S WONDERLAND

    Have you ever quarreled with the Time or visited a forest where things have no names? The musical performance based on the famous novels by Lewis Carroll. 

  • THE MISANTHROPE

    Jan Englert stages a classic play by Molière. What is Alcest's misanthropy: an uncompromising commitment to the truth or a doomed uprising against social conventions?

  • THE BOOKS OF JACOB

    Staging the most important novel by Polish Nobel Prize winner Olga Tokarczuk directed by Michał Zadara. 

  • THE DECALOGUE

    An iconic work of Polish cinema, rethought thirty-five years after its creation. Wojciech Faruga directs The Decalogue by Krzysztof Kieślowski and Krzysztof Piesiewicz. 


  • MARY STUART

    Grzegorz Wiśniewski returns to the classic drama about human passions interwoven in a ruthless machinery of history and intrigue.

  • MÜNCHHAUSEN FOR ADULTS

    Maciej Wojtyszko directs his own play about Baron von Münchhausen, a famous adventurer and swindler.


  • Solidarity with Ukraine | Солідарні з Україною

    The ensemble of the National Theatre stands in solidarity with the Ukrainians who are fighting for the independence of their homeland.

  • TWELFTH NIGHT, OR WHAT YOU WILL

    Complicated love intrigues and music. Piotr Cieplak directs Twelfth Night, or What You Will, one of Shakespeare's most important comedies.


  • PICNIC AT HANGING ROCK

    The new theatrical version of the Australian prose classics directed by Lena Frankiewicz. In the role of Mrs Appleyard – Ewa Wiśniewska.


  • SNAKE SKIN

    Artur Urbański directs his own play which main character is Ruth Berlau, one of Bertolt Brecht's closest associates and life companions.


  • SNOW

    Staging of the Young Poland movement modernist drama by Stanisław Przybyszewski – Snow directed by Anna Gryszkówna.


  • AUTUMN SONATA

    A theatrical version of the famous film by Ingmar Bergman directed by Grzegorz Wiśniewski. Danuta Stenka as Charlotte.


  • MOTHER JOAN OF ANGELS

    How does evil arise that we do not understand?Mother Joan of Angles by Iwaszkiewicz directed by Wojciech Faruga. 


  • The National Theatre at Google Cultural Institute

    Virtual exhibition 250 Years of Teatr Narodowy (National Theatre of Poland) is available online at Google Cultural Institute.


Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj