Premiera: 21 kwietnia 1956
Autor:
Juliusz Słowacki
Tytuł: Kordian
Reżyseria: Erwin Axer

Kordian

reżyseria: Erwin Axer
współpraca reżyserska: Jerzy Kreczmar
dekoracje i kostiumy: Władysław Daszewski
ilustracja muzyczna: Zbigniew Turski

Obsada:

Czarownica Juliusz Roland / Aniela Świderska
Szatan Andrzej Szczepkowski
Astaroth Kazimierz Rudzki
Mefistofel Władysław Kaczmarski
Gehenna Janusz Bylczyński
Archanioł Hanna Skarżanka / Halina Kossobudzka
Anioł I Barbara Klukowska / Halina Kossobudzka / Lucyna Winnicka
Anioł II Aniela Świderska / Lucyna Winnicka / Barbara Wrzesińska
I osoba prologu Tadeusz Bialoszczyński
II osoba prologu Tadeusz Woźniak
III osoba prologu Jan Żardecki
Kordian Tadeusz Łomnicki / Jan Żardecki
Grzegorz Henryk Borowski
Laura Zofia Mrozowska
Panna Aniela Świderska
Dozorca w James Park Edmund Fidler
Wioletta Aleksandra Śląska / Irena Krasnowiecka
Szwajcar Wacław Izdebski
Papież Kazimierz Opaliński / Jacek Woszczerowicz
Papuga Lucjana Bracka / Jerzy Dobrowolski
Szewc Władysław Kaczmarski
Szlachcic Józef Wasilewski
Żołnierz Janusz Ziejewski
Garbaty elegant Jerzy Dobrowolski
Stojący na kolumnie Zygmunt Maciejewski
Nieznajomy Władysław Krasnowiecki
Car Igor Śmiałowski
Prezes Władysław Bracki
Ksiądz Tadeusz Woźniak
Starzec Władysław Grabowski
Imaginacja Janina Niczewska / Halina Kossobudzka
Strach Jolanta Skowrońska / Danuta Szaflarska
Widmo Stanisław Bieliński
Diabeł Jerzy Dobrowolski
Oficer straży Wacław Rybczyński
Dozorca Karol Leszczyński
Doktór Janusz Jaroń
Pierwszy wariat Tadeusz Krotke / Jerzy Dobrzański
Drugi wariat Bronisław Pawlik
Książę Konstanty Jan Kurnakowicz
Kuruta Janusz Bylczyński
Ksiądz zakonny Stanisław Kwaskowski
Oficer Szczepan Baczyński
Ponadto występują:
W scenach na Placu Zamkowym: Szczepan Baczyński, Stanisław Bieliński, Mieczysław Czechowicz, Jan Koecher, Bronisław Pawlik, Juliusz Roland, Zdzisław Szymański, Wilhelm Wichurski
W scenie koronacji: Alfons Grubowski, Klemens Puchniewski
W scenie podziemia: Szczepan Baczyński, Janusz Bylczyński, Bolesław Brodelkiewicz, Mieczysław Czechowicz, Aleksander Długosz, Jerzy Dobrowolski, Jerzy Dobrzański, Edmund Fidler, Alfons Grubowski, Franciszek Gołąb, Rudolf Gołębiowski, Wacław Izdebski, Roman Kamiński, Jan Koecher, Karol Leszczyński, Zygmunt Maciejewski, Bronisław Pawlik, Jerzy Rakowiecki, Juliusz Roland, Wacław Rybczyński, Karol Soczek, Andrzej Szafiański, Zdzisław Szymański, Wilhelm Wichurski
W scenie na Placu Saskim: Mieczysław Czechowicz, Franciszek Gołąb, Waclaw Izdebski, Wacław Rybczyński, Juliusz Roland
W scenie na Placu Marsowym: Zdzisław Szymański

Realizatorzy:

  • asystenci reżysera: Jerzy Dobrowolski, Jerzy Dobrzański
  • asystenci scenografa: Jan Krzewicki oraz Krystyna Parczewska, Stanisław Bąkowski, Janusz Krassowski (absolwenci ASP)


Galeria:


Bibliografia:

B., „Przekrój” 1956, nr 584, s. 3-4
Karolina Beylin, „Express Wieczorny” 1956, nr 101, s. 4
[Zbigniew Chyliński] ZET, „Głos Robotniczy” 1956, nr 119, s. 5
Jan Ciecierski [Cejot], „Słowo Powszechne” 1956, nr 2, s. 3
Maria Czanerle, „Teatr” 1956, nr 23, s. 10
Maria Czanerle, „Trybuna Wolności” 1956, nr 20, s. 7
Jeremi Czuliński, „Żołnierz Wolności” 1956, nr 10, s. 4
Konrad Eberhardt, „Kierunki” 1956, nr 1, s. 12
Stanisława Fleszarowa, „Dziennik Bałtycki” 1956, nr 126, s. 7 [dodatek „Rejsy” nr 21]
Tadeusz Frey, „Trybuna Mazowiecka” 1956, nr 106, s. 4
Zygmunt Greń, „Życie Literackie” 1956, nr 21, s. 3-4
August Grodzicki, „Życie Warszawy” 1956, nr 102, s.6
Zofia Karczewska-Markiewicz, „Tygodnik Demokratyczny” 1956, nr 21, s. 6
Jan Kott, „Przegląd Kulturalny” 1956, nr 19, s. 1, 3
Konstantin Michajłow, „Przyjaźń” 1956, nr 42, s. 6-7
Zbigniew Mitzner, Biuletyn „Kraj” 1956, nr 27, s. 11
Wojciech Natanson, „Teatr” 1956, nr 13, s. 3-8
Wojciech Natanson, „Trybuna Robotnicza” 1956, nr 131, s. 3
Wojciech Natanson, „Żołnierz Polski” 1956, nr 10, s. 22-23
Stanisław Oraczewski [St. Or.], „Ilustrowany Kurier Polski” 1956, nr 114, s. 5
Aleksander Rowiński, „Dziewiąta Fala” 1956, nr 18, s. 1
Aleksander Rowiński, „Głos Wybrzeża” 1956, nr 130
Zofia Sieradzka,  „Głos Pracy” 1956, nr 101, s.6
Andrzej Szarecki, „Słowo Powszechne” 1956, nr 89, s. 1,3
Józef Szczawiński, „Słowo Powszechne” 1956,  nr 108 [dodatek]
Jan Alfred Szczepański, „Polska” 1956, nr 7
[Jan Alfred Szczepański], Jaszcz, „Trybuna Ludu” 1956, nr 133, s. 4
Alina Świderska, „Słowo Powszechne” 1956, nr 132 [dodatek]
[Stefan Wiechecki] Wiech, „Przekrój” 1956 nr 580
Andrzej Wróblewski, „Życie Warszawy” 1956 nr 90, s. 3 [o przygotowaniach do premiery]

  • OTHER DELIGHTS

    Other Delights by Jerzy Pilch directed by Jacek Głomb. With artful phrasing, Pilch tells an ordinary story of extraordinary love. Premiere – 7 December 2024.  


  • FAUST

    Faust by Goethe – one of the greatest masterpieces of European culture. The play, directed by Wojciech Faruga, premieres on October 26, 2024.

  • FEBLIK

    Feblik (Old Polish for an ‘infatuation’), surprising drama by Małgorzata Maciejewska received the Tadeusz Różewicz Drama Award. The spectacle directed by Lena Frankiewicz. 

  • A DREAM PLAY

    After the well-received Alice's Adventures in Wonderland, Sławomir Narloch returned to the National Theatre with another premiere – A Dream Play by Strindberg.

     

  • KING LEAR

    King Lear may be Shakespeare's boldest examination of human nature. Jan Englert plays the title role. The tragedy directed by Grzegorz Wiśniewski. 

  • WAITING FOR GODOT

    Piotr Cieplak directs Waiting for Godot by Beckett. Is this a classic yet? Does it still have its avant-garde power? And, are we still waiting?


  • FREDRO. THE JUBILEE YEAR

    To celebrate 230 years since Aleksander Fredro's birth, the National Theatre invites you to an evening dedicated to the life and works of Poland’s greatest comedy writer. 

  • TALES FROM THE VIENNA WOODS

    Vienna in economic crisis and its lost inhabitants; portrait of the society in which fascism is born. Małgorzata Bogajewska directs Ödön von Horváth's 1931 drama.

  • THE THEATRE MAKER

    The play by Thomas Bernhard, one of the most outstanding playwrights of the second half of the 20th century. In the title role – Jerzy Radziwiłowicz. 

  • ALICE'S WONDERLAND

    Have you ever quarreled with the Time or visited a forest where things have no names? The musical performance based on the famous novels by Lewis Carroll. 

  • THE MISANTHROPE

    Jan Englert stages a classic play by Molière. What is Alcest's misanthropy: an uncompromising commitment to the truth or a doomed uprising against social conventions?

  • THE BOOKS OF JACOB

    Staging the most important novel by Polish Nobel Prize winner Olga Tokarczuk directed by Michał Zadara. 

  • THE DECALOGUE

    An iconic work of Polish cinema, rethought thirty-five years after its creation. Wojciech Faruga directs The Decalogue by Krzysztof Kieślowski and Krzysztof Piesiewicz. 


  • MARY STUART

    Grzegorz Wiśniewski returns to the classic drama about human passions interwoven in a ruthless machinery of history and intrigue.

  • MÜNCHHAUSEN FOR ADULTS

    Maciej Wojtyszko directs his own play about Baron von Münchhausen, a famous adventurer and swindler.


  • Solidarity with Ukraine | Солідарні з Україною

    The ensemble of the National Theatre stands in solidarity with the Ukrainians who are fighting for the independence of their homeland.

  • PICNIC AT HANGING ROCK

    The new theatrical version of the Australian prose classics directed by Lena Frankiewicz. In the role of Mrs Appleyard – Ewa Wiśniewska.


  • SNAKE SKIN

    Artur Urbański directs his own play which main character is Ruth Berlau, one of Bertolt Brecht's closest associates and life companions.


  • AUTUMN SONATA

    A theatrical version of the famous film by Ingmar Bergman directed by Grzegorz Wiśniewski. Danuta Stenka as Charlotte.


  • MOTHER JOAN OF ANGELS

    How does evil arise that we do not understand?Mother Joan of Angles by Iwaszkiewicz directed by Wojciech Faruga. 


  • The National Theatre at Google Cultural Institute

    Virtual exhibition 250 Years of Teatr Narodowy (National Theatre of Poland) is available online at Google Cultural Institute.


By continuing to use this site, you consent to our use of cookies. You can adjust cookies settings via your internet browser. Review our cookies policy here.

You can adjust your cookies settings below:

  Allow storing advertising data.

  Allow storing user data.

  Allow personalized ads.

  Allow storing analytical data.