Termin: 3 grudnia 2016
TytułCzym śpiewak dla ludzi? Mickiewicz i wiek XXI

Scena: Scena Studio
 
Czas trwania: 
2 godz. 30 min
1 przerwa

Adam Mickiewicz and 21st Century

Polski romantyzm to nie tylko epoka literacka, inspirująca kolejne pokolenia twórców i badaczy – to także zbiór wyobrażeń określających nasz stosunek do zbiorowości i historii. Stworzony przez Mickiewicza narodowy mit stał się podstawą polskiej tożsamości i do dzisiaj wpływa na język publiczny.

Jaki jest Mickiewicz w roku 2016? Czy jako poeta narodowej wspólnoty, wyraziciel jej uczuć, porusza jeszcze nowe pokolenia? Czy idee Mickiewicza stanowią punkt odniesienia w wolnorynkowym świecie? Co jest żywego w dziele poety?

I. dyskusja 
prowadzenie: Małgorzata Dziewulska  
uczestnicy: Zbigniew Majchrowski, Tomasz Plata, Krzysztof Rutkowski

II. czytanie poezji Adama Mickiewicza
Aktorzy Teatru Narodowego: Wiktoria Gorodeckaja, Aleksandra Justa, Jerzy Radziwiłowicz



Prowadzenie dyskusji:
Małgorzata Dziewulska – eseistka, reżyserka. Pracowała w kierownictwie literackim Starego Teatru w Krakowie, była kierowniczką literacką Teatru Narodowego w Warszawie (w okresie dyrekcji Jerzego Grzegorzewskiego) i konsultantką programową Teatru Dramatycznego w Warszawie. Autorka książek Teatr zdradzonego przymierza (1985), Artyści i pielgrzymi (1995), Inna obecność (2009). Obecnie współpracuje z Instytutem Teatralnym i zajmuje się filmem dokumentalnym.

Uczestnicy dyskusji:
Tomasz Plata – redaktor, kurator, dziekan wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie. Autor książek, m.in. Strategie publiczne, strategie prywatne. Teatr polski 1990–2005 (2005), Być i nie być. Kategoria obecności w teatrze i performansie ostatniego półwiecza (2009), My, mieszczanie (2015).

Zbigniew Majchrowski – profesor Uniwersytetu Gdańskiego. Autor książek, m.in. „Poezja jak otwarta rana”. Czytając Różewicza (1993), Gombrowicz i cień wieszcza (1975)Cela Konrada. Powracając do Mickiewicza (1998), RóżewiczMickiewicz i wiek dwudziesty (2006).

Krzysztof Rutkowski – pisarz i tłumacz, profesor Uniwersytetu Warszawskiego na Wydziale „Artes Liberales”. Autor książek, m.in. Braterstwo albo śmierć. Zabijanie Mickiewicza w Kole Sprawy Bożej (1989), Zakochany Stendhal. Dziennik wyprawy po imię (2006), Wokulski w Paryżu (2010), Dar anioła (2012).

  • OTHER DELIGHTS

    This adaptation of the novel Other Delights is the second staging of one of Jerzy Pilch's works at the National Theatre, following The Holy Father's Skis. Premiere – 7 December 2024.  

  • FAUST

    Faust is a story based on an ancient legend of a scholar who yearns so much for just a moment of happiness that he makes a pact with the devil. Premiere – 26 October 2024.

  • FEBLIK

    Małgorzata Maciejewska's surprising drama received the Tadeusz Różewicz Drama Award in 2022, the competition's first year. The show is directed by Lena Frankiewicz. 

  • A DREAM PLAY

    After the well-received Alice's Adventures in Wonderland, Sławomir Narloch returned to the National Theatre with another premiere – A Dream Play by Strindberg.

     

  • KING LEAR

    The King of Britain divides his kingdom between his three daughters to free himself from worries and hardships. However, before the decision he poses a question: which of you loves me the most?

  • WAITING FOR GODOT

    "What do we do now? Wait. [...] We're waiting for Godot". Piotr Cieplak directs Waiting for Godot by Beckett. Is this a classic yet? Does it still have its avant-garde power? And, are we still waiting?

  • FREDRO: THE JUBILEE YEAR

    Do you know Fredro? Not necessarily... To celebrate 230 years since Aleksander Fredro's birth, the National Theatre invites you to an evening dedicated to the life and works of Poland’s greatest comedy writer. 

  • TALES FROM THE VIENNA WOODS

    Małgorzata Bogajewska directs for the second time at the National Theatre. This time she draws on Ödön von Horváth's 1931 drama.

  • Solidarity with Ukraine | Солідарні з Україною

    The ensemble of the National Theatre stands in solidarity with the Ukrainians who are fighting for the independence of their homeland.

  • The National Theatre at Google Cultural Institute

    The virtual exhibition 250 Years of Teatr Narodowy (the National Theatre of Poland) is available online at Google Cultural Institute.

By continuing to use this site, you consent to our use of cookies. You can adjust cookies settings via your internet browser. Review our cookies policy here.

You can adjust your cookies settings below:

  Allow storing advertising data.

  Allow storing user data.

  Allow personalized ads.

  Allow storing analytical data.