Aktualności
Jubileusz: polscy autorzy na naszych scenach
14/05/2016
W sezonach jubileuszowych 250-lecia istnienia Teatru Narodowego przedstawiliśmy dziewięć premier na podstawie tekstów polskich autorów!
Ostatnie wydarzenia sezonu: po wyjątkowej sześciodniowej inscenizacji Pana Tadeusza przyszedł czas na opowieść o Soplicowie, które przekształciło się w swoją odwrotność –
w owocilpoS...
9 czerwca odbyła się prapremiera autorskiego przedstawienia Piotra Cieplaka – gorzki, wypełniony czarnym humorem Soplicowo–owocilpoS. Suplement!
Soplicowo–owocilpoS. Suplement
Fot. Uroczystość w Wieliczce, 1926, źródło: FotoKarta;
portrety aktorów i projekt graficzny: Maciej Landsberg
Strona Jubileuszu →
Od Fredry po Gombrowicza
Agnieszka Glińska przygotowała demaskatorską, groteskową Iwonę, księżniczkę Burgunda Witolda Gombrowicza. Jan Englert zrealizował Fredraszki na podstawie wielu utworów Fredry, w których komediopisarz prowadzi błyskotliwy, ale i zabarwiony goryczą dialog z bohaterami własnych sztuk. Prapremiera Opowiadania brazylijskiego w reżyserii Marcina Hycnara odsłoniła głęboką, refleksyjną naturę Iwaszkiewiczowskiej noweli. W przejmującym monodramie Msza za miasto Arras według powieści Andrzeja Szczypiorskiego Janusz Gajos mówił o klęskach zarazy i głodu w średniowiecznym Arras, o rozpadzie wartości i o ludzkiej kondycji w momentach kryzysu. W Białym małżeństwie Tadeusza Różewicza – spektaklu w reżyserii Artura Tyszkiewicza – doszło do gwałtownego zderzenia libido ze społecznymi nakazami.
Dramat romantyczny
Ostatnie premiery Teatru to wielki repertuar romantyczny.
Kordian Juliusza Słowackiego, w opracowaniu i reżyserii Jana Englerta, jest wielowymiarową sceniczną opowieścią o polskich losach. Premiera odbyła się 19 listopada 2015 roku, w dniu 250. rocznicy powstania Teatru Narodowego.
Nasyconą wieloznacznymi metaforami interpretację Mickiewiczowskich Dziadów przygotował wybitny litewski twórca – Eimuntas Nekrošius.
Pan Tadeusz
W sezonach jubileuszowych, od kwietnia 2015 do marca 2016, na dużej scenie sali Bogusławskiego, przedstawiliśmy dwanaście ksiąg poematu w inscenizowanym cyklu PAN TADEUSZ – wszystkie słowa w reżyserii Piotra Cieplaka. Przedsięwzięcie zostało zwieńczone wyjątkowym wydarzeniem. W dniach od 20 do 25 maja odbyła się sześciodniowa inscenizacja Pana Tadeusza.
Mocny punkt na zakończenie sezonów jubileuszowych to prapremiera według scenariusza i w reżyserii Piotra Cieplaka Soplicowo – owocilpoS. Suplement – gorzkie, wypełnione czarnym humorem spojrzenie na społeczność Mickiewiczowskiego poematu, opowieść o Soplicowie, które przekształciło się w swoją odwrotność – w owocilpoS...
Szerzej o programie Jubileuszu 250-lecia Teatru Narodowego →
W repertuarze Teatru Narodowego wciąż znajdują się wcześniejsze spektakle przygotowane na podstawie polskich tekstów.
W niecodziennym miejscu, w podziemiach Teatru pod Wierzbową, przedstawiamy Duszyczkę – niezapomnianą realizację Jerzego Grzegorzewskiego na motywach poematów Tadeusza Różewicza. Gramy Tango Sławomira Mrożka w przenikliwej i drapieżnej interpretacji Jerzego Jarockiego. Dziejom polskiej inteligencji przed okupacją i po wojennej hekatombie przyglądamy się w Pożegnaniach Stanisława Dygata w inscenizacji Agnieszki Glińskiej. Na scenie wybrzmiewa znakomity Fredrowski wiersz w Ślubach panieńskich wyreżyserowanych przez Jana Englerta. Balladynę – tragedię podszytą baśnią pokazujemy w nowoczesnej formie w inscenizacji Artura Tyszkiewicza. Gramy dramat najnowszy – Dowód na istnienie drugiego, tekst o spotkaniu Gombrowicza z Mrożkiem, autorstwa i w reżyserii Macieja Wojtyszki.
Przedstawiamy Pchłę Szachrajkę Jana Brzechwy, pełen barw i metamorfoz spektakl dla całych rodzin do muzyki Macieja Małeckiego i w reżyserii Anny Seniuk.