Pressroom

Komunikat prasowy: Sezon artystyczny 2025/2026

Istotą dyrekcji Jana Klaty w Teatrze Narodowym jest świadomość udziału w sztafecie dyrektorów, reżyserów i autorów stanowiących o tożsamości polskiej kultury. Twórcze nawiązywanie do dorobku poprzedników nadal ma być znakiem rozpoznawczym Narodowej Sceny.

19 listopada 1996 roku Teatr Narodowy po odbudowie zainaugurował działalność –  w gorącej politycznej atmosferze – gościnnymi występami krakowskiego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej ze spektaklem Dziady – 12 improwizacji w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego. Na scenie wystąpił kilkudziesięcioosobowy zespół aktorów ukształtowanych jeszcze przez Konrada Swinarskiego, Andrzeja Wajdę, Jerzego Jarockiego, Krystiana Lupę i właśnie Grzegorzewskiego. Było to symboliczne przekazanie pałeczki w sztafecie pokoleń – aktorów i reżyserów – rozumiejących i wypełniających misję teatru narodowego. 

12 maja 2017 roku w Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej odbyła się premiera Wesela w reżyserii Jana Klaty. Jak się okazało, była to ostatnia jego premiera w Starym Teatrze i pożegnanie z dyrekcją krakowskiej sceny, które również odbyło się w gorącej politycznej atmosferze. Na scenie zaprezentował się niemal cały wielopokoleniowy zespół Starego Teatru, w tym aktorzy, którzy grali w legendarnych Weselach wystawianych na tej scenie przez Jerzego Grzegorzewskiego (1977) i Andrzeja Wajdę (1991).

W tym roku mija dwadzieścia pięć lat od uroczystej milenijnej premiery Wesela w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego w Teatrze Narodowym (ostatnie przedstawienia zagrano w 2007 roku). Po niespełna dwudziestu latach nieobecności Wesele Wyspiańskiego powróci więc na Narodową Scenę, a na widowni zasiądzie wielu aktorów Teatru Narodowego występujących w tamtym przedstawieniu.

Na scenie zobaczymy między innymi siedmioro aktorów z Dziadów – 12 improwizacji Jerzego Grzegorzewskiego: Ewę Kaim, Zbigniewa W. Kaletę, Elżbietę Karkoszkę, Ryszarda Łukowskiego, Beatę Paluch, Jana Peszka oraz Andrzeja Kozaka.

Niezwykłym wydarzeniem jest obecność Jana Peszka, aktora, który zagrał we wszystkich czterech wspomnianych wyżej przedstawieniach. W Weselu z 1991 roku w Starym Teatrze u Andrzeja Wajdy był Panem Młodym, w Dziadach – 12 improwizacjach w 1995 roku w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego w Starym Teatrze wcielił się w postać Senatora, w Weselu z 2000 roku w Teatrze Narodowym zagrał Stańczyka. Powrócił do tej roli w Starym Teatrze w spektaklu Jana Klaty. W Warszawie wystąpi w sobotnich spektaklach, 20 września 2025.

W niedzielnym spektaklu, 21 września 2025 rolę Stańczyka zagra Edward Linde-Lubaszenko, który zapowiedział pożegnanie ze sceną tym występem.

Niedzielne przedstawienie będzie zarazem 100. wykonaniem tego spektaklu przez zespół Narodowego Starego Teatru.

Składając ukłon koncepcji „Domu Wyspiańskiego”, jaką realizował w Teatrze Narodowym Jerzy Grzegorzewski, Jan Klata rozpoczyna własny rozdział w dziejach Narodowej Sceny.

◊◊◊

„U podstaw programu nowej dyrekcji stały dwa postanowienia. Pierwsze dotyczyło sposobu konstruowania zespołu. Zasadą tego działania było poszukiwanie kanonu obsady Wesela. W realizacji Wesela, do której doszło w styczniu 2000 roku, po stu latach od napisania dramatu, nastąpiło potwierdzenie istnienia zespołu Teatru Narodowego. Jerzy Grzegorzewski zaprosił do współpracy aktorów, z którymi, jak sądził, łączyła go wspólna świadomość estetyczna.

Druga myśl zmierzała ku temu, by Teatr Narodowy stał się Domem Wyspiańskiego, czyli miejscem, w którym obowiązuje wyznaczona przez Wyspiańskiego miara. Artysta ustanowił ją, kiedy w czasach gwałtownego rozliczania ze sztuką dziewiętnastowieczną i kultu czystej sztuki postawił sobie zadanie przewyższające przeznaczenie indywidualnego talentu. Skala tego zadania pochodziła ze świadomości wyzwania: Wyspiański rozumiał, iż należy myśleć nie tylko o tym, co zostało utracone, ale również o tym, co musi zostać ocalone.

Dlatego dzieła dramatyczne Wyspiańskiego stały się osią konstrukcyjną repertuaru”.

M. Dziewulska, Trzy sezony. W: Kronika 1997/1998, 1998/1999, 1999/2000. Teatr Narodowy, Warszawa 2001, s. 5.


„Jeśli Wesele przedstawia dekadencki świat, to jednocześnie otwierało i otwiera nowe perspektywy w sztuce. Każda realizacja jest wyzwaniem, próbą i koniecznością szukania od nowa żywego teatru. [...] Wesele zawsze pasuje, bo społeczeństwo zwykle – w większym czy mniejszym stopniu – jest  «martwe», z wyjątkiem chwil niecodziennych przesileń. Tylko odmiany tej martwoty są różne, trudność polega na utrafieniu w tę, która trwa obecnie. [...] Wyspiański to największy geniusz teatru. Niewiarygodna wyobraźnia. Jak się czyta instrukcje reżyserskie, didaskalia, to ma się wgląd w wymiar wielkości”.

J. Grzegorzewski, Polska szopa, rozm. M. Zielińska, „Gazeta Wyborcza” 2000, nr 23 (28 I).


Wesele, podobnie jak tragedia grecka, ma wszelkie cechy dramatu liturgicznego. Skrywa nadto tę samą, wszystkim poruszającą siłę, co tamten dramat: czy nazwiemy to Losem, Opatrznością czy jeszcze inaczej to określimy, to już drugorzędne. […] Jeśli w Weselu otwiera się podziemny świat i wychodzą umarli, niebiosa muszą się otoczyć zasłoną. Ale, można dodać – ludzie, śmiertelni już znajdują się tu na samej granicy życia. Usypiająca muzyka Chochoła wtóruje tańcowi śmierci. Hypnos jest bliźniaczym bratem Thanatosa”.

W. Juszczak, Rzeczywistość „Wesela”. W: „Wesele” 2000. Wykłady otwarte na scenie przy Wierzbowej. Teatr Narodowy, Warszawa 2001, s. 13.

Strona spektaklu Wesele


Pierwsza premiera w sezonie artystycznym 2025/2026

Tadeusz Miciński
Termopile polskie
reżyseria: Jan Klata
premiera: Sala Bogusławskiego, 22 listopada 2025, godz. 19:00 

W swojej pierwszej premierze na scenie Teatru Narodowego Jan Klata sięga po Termopile polskie Tadeusza Micińskiego. Jak zapowiadał w swoim programie, jest to „fantasmagoria o przeklętym losie naszej części Europy. O Polsce, Rosji, Ukrainie, o cieniu, który Fatum rzuca na kolejne pokolenia armatniego mięsa Historii”. 

Dlaczego reżyser, znany ze swoich odważnych odczytań literackiej klasyki, wraca dziś do tego tekstu? Czego możemy się nauczyć od jego twórcy, poety gwiazd i mroku, autora mistycznych powieści? Czy Historia jest nauczycielką życia?
 
W 1997 roku, w odbudowanym po pożarze Teatrze Narodowym, Jerzy Grzegorzewski otwierał swoją dyrekcję Nocą listopadową Stanisława Wyspiańskiego. Była to rozprawa z tradycją polskich powstań i bolesnym dylematem: „Bić się czy nie bić?”. Pytanie to znów staje się palące w „okresie przedwojennym”, w którym przyszło nam żyć.
 
Premiera Termopil polskich odbędzie się 22 listopada 2025 roku z okazji 260-lecia Teatru Narodowego.

reżyseria, adaptacja i opracowanie muzyczne: Jan Klata
dramaturgia: Miłosz Markiewicz
scenografia i reżyseria światła: Justyna Łagowska
kostiumy: Mirek Kaczmarek
choreografia: Maćko Prusak
projekcje wideo: Natan Berkowicz
muzyka na żywo: Gruzja
realizatorzy dźwięku: Hubert Majewski, Mariusz Maszewski, Marek Szymański
realizatorzy światła: Bartłomiej Kaczalski, Krzysztof Łukasz Stefan, Zbigniew Szulim
realizatorzy wideo: Mariusz Chałubek, Paweł Woźniak
inspicjent: Adam Borkowski
suflerka: Magdalena Markowska

występują: Anna Grycewicz, Danuta Stenka, Jan Frycz, Oskar Hamerski, Robert Jarociński, Mateusz Kmiecik, Cezary Kosiński, Waldemar Kownacki, Kamil Mrożek, Paweł Paprocki, Karol Pocheć, Marcin Przybylski, Arkadiusz Pyć (gościnnie), Adam Szczyszczaj, Paweł Tołwiński

Strona spektaklu Termopile polskie


Kolejne premiery w sezonie artystycznym 2025/2026

David Foster Wallace
Niewyczerpany żart
przekład: Jolanta Kozak
reżyseria i adaptacja: Kamil Białaszek
premiera: 13 grudnia 2025, Scena przy Wierzbowej im. Jerzego Grzegorzewskiego

Zgodnie z programową deklaracją otwierania Teatru Narodowego na osoby stojące u początku swojej artystycznej drogi, ostatnią w 2025 roku premierę przygotuje Kamil Białaszek, jedno z najgorętszych nazwisk młodego pokolenia polskiej reżyserii teatralnej. W pracy spotka się z legendą postmodernizmu – Davidem Fosterem Wallace'em, którego Niewyczerpany żart uważany jest za przełomowe dzieło amerykańskiej literatury lat 90. XX wieku. Ta niepokojąco aktualna, ponad 1000-stronicowa powieść stawia pytania o to, dokąd prowadzą bezrefleksyjna pogoń za rozrywką, ale i uzależnienie od mediów. Zapowiada się spektakl pełen nie tylko młodej energii i błyskotliwej refleksji, do których reżyser zdążył nas już przyzwyczaić, ale również nieoczywistych rozwiązań muzycznych oraz multimedialnych.

Tennessee Williams
Słodki ptak młodości
przekład: Jacek Poniedziałek
reżyseria i adaptacja: Małgorzata Bogajewska
premiera: marzec 2026, Scena przy Wierzbowej im. Jerzego Grzegorzewskiego

Na Scenę przy Wierzbowej powraca Tennessee Williams, tym razem w realizacji reżyserki posiadającej niezwykły talent interpretacyjny do amerykańskich dramatów psychologicznych. Małgorzata Bogajewska niejednokrotnie udowodniła już publiczności Teatru Narodowego, z jaką wrażliwością i precyzją potrafi tworzyć sceniczne światy. Reżyserka zrealizuje tę kameralną opowieść o blaskach i cieniach aktorstwa w autorskiej adaptacji, w której znaczący nacisk położony zostanie na postaci kobiece.

Rebecca Solnit
Mężczyźni objaśniają mi świat
przekład: Anna Dzierzgowska
reżyseria: Klaudia Gębska
adaptacja: Mariusz Gołosz
światowa prapremiera: kwiecień 2026, Scena Studio

Kolejne w tym sezonie młode nazwisko na afiszu Narodowej Sceny należy do reżyserki po krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych, która z impetem wkroczyła w teatralny świat, pokazując na festiwalach spektakl, który zrealizowała jako szkolną etiudę. Klaudia Gębska zdążyła już zdobyć kilka nagród i wyróżnień, a jej kolejne realizacje przenoszone są do Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji. W Teatrze Narodowym przygotuje spektakl na podstawie najbardziej znanego zbioru esejów Rebekki Solnit – autorki, za sprawą której przez świat przeszła fala ruchu #metoo, a do języka weszło określenie „mansplaining”. Dla równowagi krytycznego spojrzenia na rzeczywistość za adaptację odpowiedzialny będzie inny nagradzany i popularny twórca młodego pokolenia – Mariusz Gołosz.

Olga Tokarczuk
Prowadź swój pług przez kości umarłych
reżyseria i adaptacja: Piotr Cieplak
premiera: maj 2026, Sala Bogusławskiego

Na zakończenie sezonu czeka nas w Teatrze Narodowym powrót, na który teatralne środowisko czekało z wytęsknieniem. Najgłośniejszą książkę noblistki Olgi Tokarczuk przenoszono już zarówno na scenę, jak i na filmowy ekran, jednak ta realizacja będzie wyjątkowa zarówno z uwagi na ekologiczną refleksję – tak potrzebną w czasach kryzysu klimatycznego, a jednocześnie tak bliską Piotrowi Cieplakowi – jak również na zawartą w tej opowieści poruszającą refleksję o przemijaniu.

Kontakt:
Marzena Dąbrowska;   tel. 22 69 20 729; tel. kom. 506 214 471; e-mail: media@narodowy.pl

Teatr Narodowy | Sezon artystyczny 2025/2026

  • Premiery sezonu 2025/2026

    Grafika: premiery sezonu 2025/2026 w Teatrze Narodowym

    Panorama polskich losów, tematy społeczne, namysł nad przemijaniem i ekologią. Pięć premier, w tym światowa prapremiera. Zapraszamy do Teatru Narodowego!

  • WESELE zza kulis

    WESELE z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie | pokazy w Teatrze Narodowym | kulisy | Fot. Marta Ankiersztejn

    Weselem Jan Klata żegnał się z Narodowym Starym Teatrem w Krakowie, a 20 i 21 września przywitał się z warszawską publicznością, inaugurując swoją dyrekcję. Przedstawiamy zdjęcia Wesela zza kulis.

  • Jan Klata dyrektorem Teatru Narodowego. Misja rozpoczęta!

    Jan Klata. Fot. Natan Berkowicz

    Jan Klata obejmuje dyrekcję Teatru Narodowego, w ramach której chce zapytać, za Stanisławem Wyspiańskim, „co jest w Polsce – do myślenia”.

  • Repertuar jesienny

    Przemysław Stippa (Horacjo), Hugo Tarres (Hamlet) w HAMLECIE Williama Shakespeare’a w reż. Jana Englerta. Fot. Marta Ankiersztejn

    We wrześniu Wesele z Narodowego Starego Teatru w Krakowie, w listopadzie premiera Termopil polskich w reżyserii Jana Klaty. Ponadto wśród wielu tytułów: Hamlet w reżyserii Jana Englerta.

  • KORDIAN – pożegnanie z tytułem

    Danuta Stenka (Archanioł), Marcin Hycnar (Kordian I), Mariusz Bonaszewski (Szatan) w KORDIANIE Juliusza Słowackiego w reż. Jana Englerta. Fot. Tomasz Urbanek / East News

    1 i 2 października odbędą się pożegnalne przedstawienia Kordiana Juliusza Słowackiego w reżyserii Jana Englerta.

  • TEATR DLA SENIORÓW I STUDENTÓW

    Scena zbiorowa w PIKNIKU POD WISZĄCĄ SKAŁĄ wg Joan Lindsay w reżyserii Leny Frankiewicz. Fot. Magda Hueckel

    Wiele propozycji w repertuarach od września do listopada. Bilety w cenach od 30 do 50 zł. Na jeden dokument uprawniający do zniżki przysługują dwa bilety w cenach promocyjnych. 

  • Prace remontowe – dofinansowanie MKiDN

    Grafika: budynek Teatru Narodowego przy pl. Teatralnym 3

    W Teatrze Narodowym przeprowadzane będą prace remontowe. Zostały one dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

  • Ważny komunikat

    Przedstawiamy komunikat w związku z otrzymanymi sygnałami o pojawieniu się fałszywych biletów na spektakl Hamlet w reżyserii Jana Englerta.

  • Rezydencje artystyczne Instytutu Teatralnego

    Teatr Narodowy bierze udział w organizowanym przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego programie rezydencji artystycznej dla twórczyń i twórców z Ukrainy.

  • Jan Englert kończy swoją dyrekcję w Teatrze Narodowym

    Jan Englert (Lear, król Brytanii) w KRÓLU LEARZE Williama Shakespeare’a w reż. Grzegorza Wiśniewskiego. Fot. Marta Ankiersztejn

    Za miłość do teatru: PANIE DYREKTORZE, DZIĘKUJEMY! Dziękujemy, ale się nie żegnamy. Jana Englerta będzie można oglądać na scenie, w repertuarze także spektakle w jego reżyserii.

  • Jan Englert z nagrodą Dzieło Życia!

    Jan Englert w spektaklu FREDRO. ROK JUBILEUSZOWY we własnej reżyserii. Fot. Marta Ankiersztejn

    Jan Englert został uhonorowany nagrodą Dzieło Życia za całokształt twórczości w 24. edycji Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida! Wręczenie nagrody odbędzie się podczas uroczystej gali we wrześniu.

  • Grzegorz Małecki uhonorowany Srebrnym Medalem Gloria Artis

    Z radością informujemy, że Grzegorz Małecki został uhonorowany Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis. Serdecznie gratulujemy!

  • Podsumowanie sezonu 2024/2025

    Podsumowanie sezonu 2024/2025: grafika

    W sezonie 2024/2025 zagraliśmy 420 przedstawień, a odwiedziło nas 81 905 widzek i widzów. Dziękujemy za spotkania i wspólne artystyczne przeżycia!

  • ZAĆMIENIE W DWÓCH AKTACH – recenzje

    Mateusz Rusin, Oskar Hamerski, Justyna Kowalska, Anna Lobedan w ZAĆMIENIU W DWÓCH AKTACH Pabla Remóna w reż. Grzegorza Małeckiego. Fot. Marta Ankiersztejn

    „Co to za kapitalny spektakl”, „Są wieczne zaskoczenia, zmiany tempa”, „Wielką siłą Zaćmienia jest aktorstwo” – piszą recenzenci po polskiej prapremierze sztuki.

  • Jak być mniej perfekcyjnym? | premiera ZAĆMIENIA...

    Zdjęcie promocyjne spektaklu ZAĆMIENIE W DWÓCH AKTACH Pabla Remóna w reżyserii Grzegorza Małeckiego: Anna Lobedan, Oskar Hamerski, Justyna Kowalska, Mateusz Rusin . Fot. Maciej Landsberg

    Tragikomiczny portret artystów i przewrotne pytania o funkcjonowanie w społeczeństwie. Zaćmienie w dwóch aktach Remóna w reżyserii Grzegorza Małeckiego. Polska prapremiera – 13 czerwca.

  • Rozmowa z Grzegorzem Małeckim

    Próba ZAĆMIENIA W DWÓCH AKTACH: Grzegorz Małecki – reżyseria. Fot. Marta Ankiersztejn

    „Od współczesnego człowieka wymaga się, aby był absolutnie doskonały. Remón pisze, że wystarczy być dostateczną wersją siebie” – mówi Grzegorz Małecki, reżyser Zaćmienia w dwóch aktach.

  • „KLASA TN. Drugi dzwonek” – finał 4. edycji projektu!

    Warsztat PRAGNIENIA w ramach projektu edukacyjnego Teatru Narodowego KLASA TN – po pokazie: uczennice i uczniowie XLV LO. Fot. Marta Ankiersztejn

    Za nami finał 4. edycji projektu „KLASA TN. Drugi dzwonek” z udziałem uczennic i uczniów XLV Liceum Ogólnokształcącego im. Romualda Traugutta w Warszawie.

  • „KLASA TN. Pierwszy dzwonek” – finał 4. edycji projektu!

    Warsztat RYBY w ramach projektu edukacyjnego Teatru Narodowego KLASA TN – po pokazie: uczennice i uczniowie SP nr 271. Fot. Marta Ankiersztejn

    Zakończyliśmy tegoroczną, 4. edycję projektu edukacyjnego „KLASA TN. Pierwszy dzwonek” z udziałem uczennic i uczniów warszawskiej Szkoły Podstawowej nr 271. 

  • Mariusz Benoit i Jerzy Radziwiłowicz nagrodzeni

    Jerzy Radziwiłowicz (Vladimir), Mariusz Benoit (Estragon) w CZEKAJĄC NA GODOTA Samuela Becketta w reż. Piotra Cieplaka. Fot. Marta Ankiersztejn

    Z radością informujemy, że Mariusz Benoit i Jerzy Radziwiłowicz zostali laureatami Nagrody im. Jacka Woszczerowicza za role w Czekając na Godota Becketta w reżyserii Piotra Cieplaka. Gratulujemy!

  • Wybór recenzji po premierze HAMLETA

    Hugo Tarres (Hamlet) w HAMLECIE Williama Shakespeare’a w reż. Jana Englerta. Fot. Marta Ankiersztejn

    „Spektakl zrealizowany jest znakomicie”, „Jan Englert żegna się z TN jednym ze swoich najlepszych spektakli”– wybór opinii krytyków oraz teatralnych blogerów po premierze Hamleta.

  • Praca w Teatrze

    Teatr Narodowy, reflektory na Scenie przy Wierzbowej im. Jerzego Grzegorzewskiego. Fot. Marta Ankiersztejn

    Poszukujemy kierowniczki / kierownika budowy dekoracji. Zapraszamy do zapoznania się z ofertą. 

  • Co jest prawdą, co fałszem, co pozorem? | premiera HAMLETA

    Zdjęcie promocyjne przedstawienia HAMLET: Hugo Tarres (Hamlet). Fot. Maciej Landsberg, koncepcja: Elipsy

    Co jest prawdą, co fałszem, co pozorem na elsynorskim dworze? Opowieść o manipulacji, piętrowych kłamstwach i ludzkim zagubieniu – Hamlet Shakespeare’a w reżyserii Jana Englerta.

  • Wspominamy Jerzego Grzegorzewskiego

    JERZY GRZEGORZEWSKI – WSPOMNIENIE | kadr z materiału wideo

    Wspominamy jednego z najoryginalniejszych inscenizatorów polskiej sceny. 9 kwietnia przypada 20. rocznica śmierci Jerzego Grzegorzewskiego. Zachęcamy do obejrzenia materiału wideo.

  • Trzytomowa publikacja o Jerzym Grzegorzewskim

    Wieczór promocyjny trzytomowego wydawnictwa poświęconego Jerzemu Grzegorzewskiemu | Teatr Narodowy, Scena przy Wierzbowej, 29 stycznia 2024. Fot. Marta Ankiersztejn

    Składają się na nią – wielokrotnie nagradzana To. Biografia Jerzego Grzegorzewskiego Maryli Zielińskiej oraz album fotograficzny Jerzy Grzegorzewski 1939–2005 pod red. Janusza Górskiego.

  • Medale Gloria Artis dla Danuty Stenki i Cezarego Kosińskiego

    Danuta Stenka, Cezary Kosiński. Fot. Marta Ankiersztejn

    Z radością informujemy, że Danuta Stenka została uhonorowana Złotym, a Cezary Kosiński Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis. Serdecznie gratulujemy!

  • PIEKŁO – NIEBO – recenzje po premierze

     Leszek Bzdyl (Anioł), Piotr Grabowski (Bóg), Anna Lobedan (Matka Boska), Robert Jarociński (Lucyfer) w PIEKLE – NIEBIE Marii Wojtyszko w reżyserii Jakuba Krofty. Fot. Marta Ankiersztejn

    Przedstawiamy opinie recenzentów i teatralnych blogerów o spektaklu Piekło – Niebo Marii Wojtyszko w reżyserii Jakuba Krofty.

  • „Przejść swoją historię” | premiera PIEKŁA – NIEBA

    Emblemat spektaklu PIEKŁO – NIEBO | miniatura. Fot. Maciej Landsberg, koncepcja: Elipsy

    Trudne indywidualne losy, własne ścieżki, pochwała dzielności i miłości – Piekło – Niebo Marii Wojtyszko w reżyserii Jakuba Krofty. Spektakl polecany dla dzieci powyżej 10 roku życia. 

  • Rozmowa z Marią Wojtyszko i Jakubem Kroftą

    Maria Wojtyszko, Jakub Krofta. Fot. Marta Ankiersztejn

    O pracy nad spektaklem Piekło – Niebo; szaleńczym biegu przez zaświaty, miłości rodzicielskiej, genialnej dziecięcej widowni i o trudnej życiowej wędrówce mówią Maria Wojtyszko i Jakub Krofta. 

  • Mariusz Benoit – 50 lat na scenie!

    Mariusz Benoit (Estragon) w CZEKAJĄC NA GODOTA Samuela Becketta w reżyserii Piotra Cieplaka. Fot. Marta Ankiersztejn

    Mariusz Benoit obchodzi jubileusz 50-lecia pracy artystycznej. Jesteśmy dumni i szczęśliwi, że jest w naszym zespole. Jubilatowi życzymy kolejnych artystycznych wyzwań i wspaniałych ról!

  • Pokój wyciszenia

    Teatr_Narodowy_pokój wyciszenia

    Pokój wyciszenia powstał z myślą o osobach, które potrzebują uspokojenia, rozładowania napięcia i przebywania w mniejszej intensywności bodźców. Znajduje się w budynku przy pl. Teatralnym 3.

  • Recenzje po premierze INNYCH ROZKOSZY

    Justyna Kowalska (Aktualna Kobieta), Oskar Hamerski (Kohoutek) w INNYCH ROZKOSZACH Jerzego Pilcha w reżyserii Jacka Głomba. Fot. Marta Ankiersztejn

    „Jacek Głomb tym wysmakowanym spektaklem raz jeszcze dowodzi, że ma do Pilcha rękę”, „przedstawienie na wskroś uniwersalne” – piszą krytycy.

  • Ekscesy i ból istnienia | premiera INNYCH ROZKOSZY

    Emblemat przedstawienia INNE ROZKOSZE. Fot. Maciej Landsberg, projekt: Elips

    Nieugaszone pożądania, ekstrawagancje, ekscesy i dopadający nas, od czasu do czasu, bólu istnienia. Mistrzowska proza Pilcha w scenicznej interpretacji Jacka Głomba.

  • Prowokacja z przytupem. Rozmowa z Jackiem Głombem

    Próby INNYCH ROZKOSZY Jerzego Pilcha: Jacek Głomb – reżyser. Fot. Marta Ankiersztejn

    Jacek Głomb inscenizuje Inne rozkosze Pilcha. „Ten tekst jest niepoprawny politycznie – mówi reżyser – nie ma w nim żadnej poprawności, jest za to prowokacja z przytupem”. 

  • Andrzej Łapicki – wspomnienie w stulecie urodzin aktora

    Andrzej Łapicki (Ślepiec) w spektaklu STARA KOBIETA WYSIADUJE Tadeusza Różewicza w reżyserii Helmuta Kajzara. Premiera w Teatrze Narodowym 11 października 1978. Fot. Marek Michałowski

    11 listopada wspominamy Andrzeja Łapickiego, legendarnego aktora Teatru Narodowego, rektora warszawskiej Akademii Teatralnej i prezesa ZASP-u, w stulecie jego urodzin.  

  • Jan Englert – 60 lat na scenie!

    Jan Englert w spektaklu FREDRO. ROK JUBILEUSZOWY we własnej reżyserii. Fot. Marta Ankiersztejn

    Jubilatowi życzymy kolejnych wspaniałych artystycznych wyzwań i nieustającej wiary w teatr! Zachęcamy do obejrzenia materiału wideo.

     

  • Rozmowa z Julią Holewińską i Wojciechem Farugą

    Wojciech Faruga, Julia Holewińska. Fot. Marta Ankiersztejn

    Przed premierą Fausta: „Ten dramat boleśnie nakłuwa ludzką kondycję” – mówi reżyser, Wojciech Faruga. „Opowiadamy o przemocy i rozpadzie świata” – podkreśla Julia Holewińska, dramaturżka. 

  • Współczesna odyseja | premiera FAUSTA

    Emblemat przedstawienia FAUST. Projekt: Elipsy

    Indywidualne doświadczanie świata, podróż przez historię współczesną i archiwa naszej pamięci – Faust Goethego w reżyserii Wojciecha Farugi i dramaturgii Julii Holewińskiej.

  • Anna Seniuk – 60 lat na scenie!

    Anna Seniuk. Fot. Marta Ankiersztejn

    Świętujemy 60-lecie debiutu Anny Seniuk! Zachęcamy do obejrzenia materiału wideo, który przygotowaliśmy z okazji jubileuszu wspaniałej artystki.

  • Mariusz Benoit z Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza!

    Mariusz Benoit (Estragon) w CZEKAJĄC NA GODOTA Samuela Becketta w reżyserii Piotra Cieplaka. Fot. Marta Ankiersztejn

    Mariusz Benoit został uhonorwany Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza za rolę Estragona w Czekając na Godota w reżyserii Piotra Cieplaka. Serdecznie gratulujemy!

  • Piotr Cieplak z Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida

    Piotr Cieplak podczas próby CZEKAJĄC NA GODOTA Samuela Becketta. Fot. Marta Ankiersztejn

    Piotr Cieplak za reżyserię Czekając na Godota został uhonorowany Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida. Serdecznie gratulujemy!

  • DUSZYCZKA – wspomnienie

    Jan Englert w filmie wspomnieniowym o DUSZYCZCE

    30 stycznia 2024 minęło 20 lat od premiery Duszyczki Różewicza w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego. Zapraszamy do obejrzenia filmowego zapisu wspomnień!

  • SZTUKA ROZMOWY. Podcast Teatru Narodowego

    Podcast Teatru Narodowego SZTUKA ROZMOWY

    Jak buduje się artystyczne relacje? Rozmowy z aktorkami i aktorami Teatru Narodowego. Zapraszamy do słuchania!

  • PCHŁA SZACHRAJKA – 10 lat od premiery!

    Anna Seniuk w filmowym wspomnieniu o PCHLE SZACHRAJCE

    6 grudnia 2023 minęło 10 lat od premiery Pchły Szachrajki Jana Brzechwy w reżyserii Anny Seniuk! Zapraszamy do obejrzenia materiału o tym wyjątkowym, łobuzerskim spektaklu.

  • WYKŁADY OTWARTE Teatru Narodowego online (audio)

     Tomasz Sapryk (Grabarz), Mateusz Rusin (Józef Leon Girtak), Jerzy Radziwiłowicz (Pułkownik Manfred hr. Giers) w BEZIMIENNYM DZIELE Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Jana Englerta. Premiera w Teatrze Narodowym 2 marca 2013. Fot. Andrzej Wencel

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Spektakle Teatru Narodowego online

    Marcin Hycnar (Fuks), Robert Jarociński (Tolo), Małgorzata Kożuchowska (Lena), Zbigniew Zapasiewicz (Leon), Kamilla Baar (Lulusia), Oskar Hamerski (Witold) w KOSMOSIE Witolda Gombrowicza w reżyserii Jerzego Jarockiego. Fot. Stefan Okołowicz

    Wśród telewizyjnych wersji spektakli dostępnych online: Sędziowie w reż. Jerzego Grzegorzewskiego, Kosmos i Miłość na Krymie w reż. Jerzego Jarockiego, Śluby panieńskie w reż. Jana Englerta.

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    TEATR MÓJ WIDZĘ. Rozmowy Kingi Ilgner z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • Cykl AKTORZY/SENIORZY

    Grafika: Cykl AKTORZY/SENIORZY – internetowy projekt scenarzystki i reżyserki Leny Frankiewicz, rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego

    AKTORZY/SENIORZY to filmowy cykl Leny Frankiewicz, na który składają się rozmowy o teatrze z seniorkami i seniorami zawodu aktorskiego. Teatr Narodowy jest partnerem projektu.

     

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci. Wystawa „250 lat Teatru Narodowego” w Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego, akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies, kliknij tutaj.

Poniżej możesz dostosować ustawienia dotyczące plików cookies:

  Zezwól na przechowywanie danych reklamowych.

  Zezwól na przechowywanie danych użytkownika.

  Zezwól na personalizację reklam.

  Zezwól na przechowywanie danych analitycznych.