Zbigniew Kośka – Deputy Director for Technical Affairs

Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego


Absolwent wydziału architektury i urbanistyki Społecznej Akademii Nauk w Warszawie.

Pracę zawodową rozpoczął w Biurze projektowym „Chemitex” w Łodzi, w pracowni elektrycznej, gdzie pracował w latach 1978–1982.

W latach 1983–1990 pełnił funkcję zastępcy kierownika technicznego, a następnie kierownika technicznego Teatru Narodowego w Warszawie.

W dniu 8 marca 1985 roku podczas pełnionego dyżuru dyrekcyjnego doświadczył najdramatyczniejszych chwil w życiu zawodowym związanych z pożarem Teatru Narodowego.

W latach 1990–1992, po zawieszeniu działalności Teatru Narodowego, pełnił funkcję kierownika technicznego Teatru Na Woli w Warszawie.

W latach 1993–1999 pełnił funkcję kierownika technicznego Centrum Sztuki Studio – Teatr Studio w Warszawie za dyrekcji Jerzego Grzegorzewskiego.

Nadzorował prace sceniczno-wystawowe polskiej ekspozycji na światowej wystawie scenografii teatralnej Praskie Quadriennale przez kolejne trzy edycje w latach: 1995, 1999 i 2003.

Wykorzystując doświadczenie nabyte w Teatrze, założył w 1999 roku firmę pod nazwą „Tech-scen”, której podstawową działalnością było projektowanie technologii obiektów kultury wraz z ich realizacją. Od założenia firmy do chwili obecnej opracował projekty technologii scenicznej ogólnej, oświetlenia scenicznego, nagłośnienia scenicznego, systemu łączności inspicjenta oraz kinotechniki dla następujących obiektów kultury: Teatru Szekspirowskiego w Gdańsku, Filharmonii w Szczecinie, Filharmonii w Gorzowie Wielkopolskim, Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi, Małopolskich Ogrodów Sztuki w Krakowie, Zamku Ujazdowskiego w Warszawie – sala Laboratorium, Teatru Starego w Lublinie, Teatru im. Jaracza w Olsztynie, Teatru Dramatycznego w Płocku, Teatru Polskiego w Szczecinie, Transformatorni w Szczecinie, Domu Kultury w Zamościu, Służewskiego Domu Kultury w Warszawie, sali widowiskowej Politechniki Rzeszowskiej, Opery Krakowskiej, Domu Kultury w Kutnie, Domu Kultury w Lublińcu, Centrum Kultury w Biłgoraju, Polskiego Domu w Wilnie,  sali teatralnej w Akademii Teatralnej w Krakowie, Filharmonii w Wejherowie, sali teatralnej w PKiN w Warszawie, Domu Kultury w Połańcu, Teatru Lalek we Wrocławiu, Stargardzkiego Centrum Kultury.

Współpracował i nadal współpracuje z wieloma biurami architektonicznymi, dla których opracowywał projekty, m.in.: „Budopol” w Warszawie, Studio A4 w Szczecinie, Ingarden & Ewy Architekci w Krakowie, „Maag” w Warszawie, Autorskie Biuro Architektury Invest-Partner 6 w Lublinie.

Opracowane projekty technologii obiektów kultury i ich realizacje otrzymały wyróżnienia i nagrody. Do najważniejszych nagród przyznanych dla zespołu projektowego architektonicznego, w którego w skład wchodził należą: Nagroda im. Miesa van der Rohe otrzymana za projekt i realizację Filharmonii Szczecińskiej, I nagroda w konkursie SARP za Małopolskie Ogrody Sztuki w Krakowie oraz nagroda Architizer A+ Popular Choice Award za Małopolskie Ogrody Sztuki w Krakowie.

Nadzorował prace sceniczno-wystawowe na światowej wystawie Expo 2000 w Hanowerze, w pawilonie polskim – podczas jego budowy oraz 6-miesięcznego okresu wystawienniczego.

Od roku 2011 pełnił funkcję zastępcy dyrektora technicznego, kierownika technicznego – pełnomocnika dyrektora ds. produkcji w Teatrze Narodowym, od roku 2016 pełni funkcję zastępcy dyrektora ds. technicznych Teatru Narodowego.

We wrześniu 2015 roku, w sezonie Jubileuszu 250-lecia Teatru Narodowego, opracował i nadzorował prace związane z przygotowaniami Festynu Teatru Narodowego WSZYSTKO GRA, w ramach którego na placu Teatralnym wybudowano: trzy sceny z pełnym wyposażeniem scenicznym, cztery pawilony wystawowe oraz konstrukcje scenograficzne i wystawiennicze poświęcone byłym dyrektorom Teatru Narodowego.

Od 2015 roku wykładowca przedmiotu „Technika i technologia teatru” w Akademii Teatralnej w Warszawie, prowadzonego w ramach wspólnych zajęć studentów wydziału reżyserii AT oraz scenografii Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.

  • FEBLIK

    Feblik (Old Polish for an ‘infatuation’), surprising drama by Małgorzata Maciejewska received the Tadeusz Różewicz Drama Award. Premiere of the spectacle directed by Lena Frankiewicz: 14 June 2024. 

  • A DREAM PLAY

    After the well-received Alice's Adventures in Wonderland, Sławomir Narloch returned to the National Theatre with another premiere – A Dream Play by Strindberg.

     

  • KING LEAR

    King Lear may be Shakespeare's boldest examination of human nature. Jan Englert plays the title role. The tragedy directed by Grzegorz Wiśniewski. 

  • WAITING FOR GODOT

    Piotr Cieplak directs Waiting for Godot by Beckett. Is this a classic yet? Does it still have its avant-garde power? And, are we still waiting?


  • FREDRO. THE JUBILEE YEAR

    To celebrate 230 years since Aleksander Fredro's birth, the National Theatre invites you to an evening dedicated to the life and works of Poland’s greatest comedy writer. 

  • TALES FROM THE VIENNA WOODS

    Vienna in economic crisis and its lost inhabitants; portrait of the society in which fascism is born. Małgorzata Bogajewska directs Ödön von Horváth's 1931 drama.

  • THE THEATRE MAKER

    The play by Thomas Bernhard, one of the most outstanding playwrights of the second half of the 20th century. In the title role – Jerzy Radziwiłowicz. 

  • ALICE'S WONDERLAND

    Have you ever quarreled with the Time or visited a forest where things have no names? The musical performance based on the famous novels by Lewis Carroll. 

  • THE MISANTHROPE

    Jan Englert stages a classic play by Molière. What is Alcest's misanthropy: an uncompromising commitment to the truth or a doomed uprising against social conventions?

  • THE BOOKS OF JACOB

    Staging the most important novel by Polish Nobel Prize winner Olga Tokarczuk directed by Michał Zadara. 

  • THE DECALOGUE

    An iconic work of Polish cinema, rethought thirty-five years after its creation. Wojciech Faruga directs The Decalogue by Krzysztof Kieślowski and Krzysztof Piesiewicz. 


  • MARY STUART

    Grzegorz Wiśniewski returns to the classic drama about human passions interwoven in a ruthless machinery of history and intrigue.

  • MÜNCHHAUSEN FOR ADULTS

    Maciej Wojtyszko directs his own play about Baron von Münchhausen, a famous adventurer and swindler.


  • Solidarity with Ukraine | Солідарні з Україною

    The ensemble of the National Theatre stands in solidarity with the Ukrainians who are fighting for the independence of their homeland.

  • TWELFTH NIGHT, OR WHAT YOU WILL

    Complicated love intrigues and music. Piotr Cieplak directs Twelfth Night, or What You Will, one of Shakespeare's most important comedies.


  • PICNIC AT HANGING ROCK

    The new theatrical version of the Australian prose classics directed by Lena Frankiewicz. In the role of Mrs Appleyard – Ewa Wiśniewska.


  • SNAKE SKIN

    Artur Urbański directs his own play which main character is Ruth Berlau, one of Bertolt Brecht's closest associates and life companions.


  • SNOW

    Staging of the Young Poland movement modernist drama by Stanisław Przybyszewski – Snow directed by Anna Gryszkówna.


  • AUTUMN SONATA

    A theatrical version of the famous film by Ingmar Bergman directed by Grzegorz Wiśniewski. Danuta Stenka as Charlotte.


  • MOTHER JOAN OF ANGELS

    How does evil arise that we do not understand?Mother Joan of Angles by Iwaszkiewicz directed by Wojciech Faruga. 


  • The National Theatre at Google Cultural Institute

    Virtual exhibition 250 Years of Teatr Narodowy (National Theatre of Poland) is available online at Google Cultural Institute.


Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj