Krzysztof Torończyk – Director

Fot. Marta Ankiersztejn / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego


Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu im. Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie oraz studiów doktoranckich w dziedzinie matematycznych metod w ekonomii, zakończonych obroną pracy doktorskiej w roku 1978.

Na UMCS w Lublinie rozpoczął pracę zawodową jako asystent w zakładzie Teorii Organizacji i Zarządzania w Instytucie Ekonomii Produkcji (1972–1978).

W latach 1978–1992 pełnił funkcję zastępcy dyrektora w Państwowym Teatrze im. Juliusza Osterwy w Lublinie.

W styczniu 1995 roku rozpoczął pracę w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej w Warszawie jako zastępca dyrektora ds. finansowych. Jednocześnie – od kwietnia 1995 roku był pełnomocnikiem Ministra Kultury i Sztuki ds. przeprowadzenia procesu połączeniowego i utworzenia instytucji kultury pod nazwą TEATR NARODOWY w Warszawie. Od stycznia 1996 do kwietnia 1998 roku pracował na stanowisku dyrektora zarządzającego Teatru Narodowego, obejmującego wówczas sceny operową i teatralną. Opracował strukturę administracyjną, finansową oraz zasady organizacji pracy dla zespołu liczącego ok. 1500 osób. Podejmował rozmowy ze sponsorami, pozyskując tym samym środki pozabudżetowe, które pozwoliły na realizację wielu przedsięwzięć artystycznych liczących się w międzynarodowej wymianie kulturalnej.

Z chwilą podjęcia decyzji o rozdzieleniu Teatru Narodowego na dwie odrębne instytucje kultury: Teatr Wielki–Operę Narodową i Teatr Narodowy, zorganizował od podstaw nowo powstały Teatr Narodowy w zakresie strukturalnym, kadrowym i ekonomiczno-finansowym dla potrzeb samodzielnego funkcjonowania. Od kwietnia 1998 roku został powołany na stanowisko pełniącego obowiązki dyrektora naczelnego, a następnie od września 1998 roku na stanowisko dyrektora naczelnego Teatru Narodowego, które pełni do chwili obecnej.

W roku 2000, na prośbę władz samorządowych województwa lubelskiego, objął równocześnie stanowisko dyrektora naczelnego Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie z zadaniem odbudowania prestiżu artystycznego tej zasłużonej sceny, jej kondycji ekonomiczno-finansowej oraz stworzenia warunków dla odbudowy zabytkowej siedziby teatru. Funkcję tę pełnił do 2016 roku. 

Współpracował przy powołaniu Unii Polskich Teatrów i uczestniczył w pracach zespołu tworzącego dokumenty regulujące zasady jej działania i przez wiele lat był wiceprezesem tej organizacji. 

Od października 2003 roku prowadził wykłady w Akademii Teatralnej na Wydziale Reżyserii; a od 2010 wykładał również na Wydziale Wiedzy o Teatrze.

Należy do Kapituły Zasłużonych członków Związku Artystów Scen Polskich. Był  przewodniczącym Głównej Komisji Rewizyjnej za prezesury Kazimierza Dejmka (1988) i Andrzeja Łapickiego (1989–1990).

Odznaczony Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi oraz Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski i Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. Został również uhonorowany przez Ministra Kultury Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis oraz odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

  • OTHER DELIGHTS

    This adaptation of the novel Other Delights is the second staging of one of Jerzy Pilch's works at the National Theatre, following The Holy Father's Skis. Premiere – 7 December 2024.  

  • FAUST

    Faust is a story based on an ancient legend of a scholar who yearns so much for just a moment of happiness that he makes a pact with the devil. Premiere – 26 October 2024.

  • FEBLIK

    Małgorzata Maciejewska's surprising drama received the Tadeusz Różewicz Drama Award in 2022, the competition's first year. The show is directed by Lena Frankiewicz. 

  • A DREAM PLAY

    After the well-received Alice's Adventures in Wonderland, Sławomir Narloch returned to the National Theatre with another premiere – A Dream Play by Strindberg.

     

  • KING LEAR

    The King of Britain divides his kingdom between his three daughters to free himself from worries and hardships. However, before the decision he poses a question: which of you loves me the most?

  • WAITING FOR GODOT

    "What do we do now? Wait. [...] We're waiting for Godot". Piotr Cieplak directs Waiting for Godot by Beckett. Is this a classic yet? Does it still have its avant-garde power? And, are we still waiting?

  • FREDRO: THE JUBILEE YEAR

    Do you know Fredro? Not necessarily... To celebrate 230 years since Aleksander Fredro's birth, the National Theatre invites you to an evening dedicated to the life and works of Poland’s greatest comedy writer. 

  • TALES FROM THE VIENNA WOODS

    Małgorzata Bogajewska directs for the second time at the National Theatre. This time she draws on Ödön von Horváth's 1931 drama.

  • Solidarity with Ukraine | Солідарні з Україною

    The ensemble of the National Theatre stands in solidarity with the Ukrainians who are fighting for the independence of their homeland.

  • The National Theatre at Google Cultural Institute

    The virtual exhibition 250 Years of Teatr Narodowy (the National Theatre of Poland) is available online at Google Cultural Institute.

By continuing to use this site, you consent to our use of cookies. You can adjust cookies settings via your internet browser. Review our cookies policy here.

You can adjust your cookies settings below:

  Allow storing advertising data.

  Allow storing user data.

  Allow personalized ads.

  Allow storing analytical data.