Aktualności

Zmarł Jacques Lassalle

Z ogromnym żalem żegnamy Jacques'a Lassalle’a, wybitną osobistość świata teatralnego. Reżyser zmarł 2 stycznia 2018 roku w Paryżu.

Jacques Lassalle był aktorem, reżyserem, pedagogiem, dramatopisarzem, dyrektorem teatrów. Często pracował w Polsce. W Teatrze Narodowym w 2000 roku pokazał Mizantropa Molière’a z Théâtre Vidy, a w 2004 roku Don Juana z Andrzejem Sewerynem w roli tytułowej, spektakl Comédie-Française. Na polskiej narodowej scenie wyreżyserował Tartuffe’a albo Szalbierza Molière’a → (2006) – przedstawienie, które nadal jest w naszym repertuarze, Umowę, czyli Łajdaka ukaranego Marivaux → (2009) oraz Lorenzaccia Musseta → (2011). Współpracował także z Teatrem Polskim w Warszawie – inscenizował Szkołę żon Molière’a (2011). Ostatnią jego realizacją w Polsce był Szekspirowski Król Lear przygotowany na deskach tego teatru w 2014 roku.
Reżyser wielokrotnie przewodniczył jury Międzynarodowego Festiwalu Szkół Teatralnych w Warszawie.  

Jacques Lassalle ukończył studia teatralne w Conservatoire National Supérieur d’Art Dramatique. W latach 1969–1981 był wykładowcą paryskiego Institut d’Etudes Théâtrales, w 1982 roku został profesorem Conservatoire.

W 1967 roku założył teatr studyjny w Vitry (Studio-Théâtre de Vitry), którym kierował do 1982 roku. Tu wystawiał sztuki Molière’a, Labiche’a, Marivaux, Goldoniego, Boccaccia, Ruzante’a, Shakespeare’a. Współpracował ze współczesnymi autorami (Vinaver, Kroetz, Kundera, Besset, Sarraza, Sarraute, Henckel), pisał i wystawiał własne sztuki, organizował dyskusje i przedstawienia uliczne.

W latach 1983–1990 był dyrektorem Théâtre National w Strasburgu, gdzie przygotował m.in. Tartuffe’a Molière’a (1983), Woyzecka Büchnera (1984), L’Heureux Stratagème Marivaux (1984), Profesora Taranne Adamova (1985), Emilię Galotti Lessinga (1985), Rosmersholm Ibsena (1987), Amfitriona Molière’a (1988), Mądrą żonę Goldoniego (1989).

W latach 1990–1993 sprawował funkcję administratora generalnego Comédie-Française, gdzie wyreżyserował m.in. Hrabinę d’Escarbagnas (1992), Grzegorza Dyndałę (1992) i Don Juana (1993) Molière’a, La serva amorosa Goldoniego (1992), Płatonowa Czechowa (2005).

W roku 1994 ponownie założył własny zespół – La Compagnie Jacques Lassalle Pour Mémoire – wystawiający sztuki w koprodukcjach z teatrami i festiwalami; przygotował tutaj m.in. Andromachę (1994) i Medeę Eurypidesa (2000), których premiery odbyły się na Festiwalu w Awinionie. Zespół współpracował z Théâtre Vidy w Lozannie, gdzie w 1998 roku Lassalle pokazał sceniczną interpretację Molierowskiego Mizantropa, a także m.in. Trudnego człowieka Hofmannsthala (1995), Letni dzień Fossego (2000), Autografy Jeffreya Asperna wg Jamesa (2001), Mr X Duras (2003).

Reżyser pracował także na scenach wielu paryskich teatrów, m.in. Théâtre Hébertot (Żeby wszystko było jak należy Pirandella, 1997), Théâtre National de la Colline (Życie Galileusza Brechta, 2000), Théâtre de l’Atelier (Tajemna ekstaza Hare’a, 2000), l’Athénée Théâtre Louis-Jouvet (Szkoła żon Molière’a, 2002; Taniec śmierci Strindberga, 2004; Requiem dla zakonnicy Faulknera-Camusa, 2006), Théâtre de la Madeleine (La bête dans la jungle Faulknera-Duras, 2005), Théâtre Montparnasse-Gaston Baty (Rue de Babylone Besseta, 2005), Comédie-Française (Il Campiello Goldoniego, 2005; Rozwód Figara von Horvátha, 2008), Théâtre T.E.P., gdzie wyreżyserował swój tekst La Madone des poubelles (2008). Inne dramaty jego autorstwa to: Jonathan des années 30, Un couple pour l’hiver, Le Soleil entre les arbres, Un dimanche indécis dans la vie d’Anna, Avis de recherche.

Inscenizował na światowych i europejskich scenach, m.in. w Montrealu (Elektra Sofoklesa, 1981), w Norske Teatret w Oslo (Berenika Racine’a, 1989; Tartuffe Molière’a 1991; Wiśniowy sad Czechowa, 1995), Théâtre National w Brukseli (Jak wam się podoba Shakespeare’a, 1996), Teatr San Martin w Buenos-Aires (Mizantrop Molière’a, 2002), Teatro Palladio w Vicenzie (Ifigenia w Taurydzie Goethego, 2002), BDT w Sankt Petersburgu (Grzegorz Dyndała Molière’a, 2002). Przygotowywał przedstawienia w teatrach operowych, m.in. Opéra de Paris (Lohengrin Wagnera i Lear Reimanna, 1982), Opéra de Montpellier (Luisa Miller Verdiego, 1986).

Realizacje reżysera w Teatrze Narodowym:

  • Repertuar jesienny

    Przygotowaliśmy repertuar od września do listopada. W październiku zapraszamy na premierę Fausta Goethego. Ponadto wśród wielu tytułów – Król Lear Shakespeare’a.

  • W próbach – FAUST

    Trwają próby Fausta Goethego w reżyserii Wojciecha Farugi. Premiera przedstawienia – 26 października w Sali Bogusławskiego. 




  • TCHNIENIE – 100. spektakl!

    Tchnienie Duncana Macmillana w reżyserii Grzegorza Małeckiego 26 września zagramy po raz setny!

  • TEATR DLA SENIORÓW I STUDENTÓW

    Bilety promocyjne dla seniorów i studentów w cenie od 30 do 50 zł – wiele propozycji w repertuarach do września do listopada. 

  • TWÓRCY OBRAZÓW – pożegnanie z tytułem

    Twórcy obrazów z Anną Seniuk w roli głównej. Spektakl gramy 28 i 29 września, 16 i 17 października, a 22 i 23 października zapraszamy na przedstawienia pożegnalne. 

  • Mariusz Benoit z Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza!

    Mariusz Benoit został uhonorwany Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza za rolę Estragona w Czekając na Godota w reżyserii Piotra Cieplaka. Serdecznie gratulujemy!

  • Vouchery do Teatru Narodowego

    Długoterminowe vouchery do Teatru Narodowego to doskonały podarunek. Są dostępne online oraz w kasach Teatru. 

  • FEBLIK – recenzje po premierze

    Przedstawiamy opinie recenzentów i teatralnych blogerów o spektaklu Feblik Małgorzaty Maciejewskiej w reżyserii Leny Frankiewicz.

  • Czas ekstremalny | premiera FEBLIKA

    Rzeczywistość realna i magiczna zarazem, dojrzewanie w dusznej wspólnocie, pojemny świat metafory. Feblik – premiera odbyła się 14 czerwca.

  • Widzieć jaśniej. Rozmowa z Leną Frankiewicz

    Reżyserka pracuje nad dramatem Feblik. „Młodość jest zawsze «bardziej», widzi więcej i jaśniej – podkreśla. – Główna bohaterka, dojrzewająca Mania potrafi bezpardonowo obnażyć obłudę świata”.

  • 85. rocznica urodzin Jerzego Grzegorzewskiego

    29 czerwca przypada 85. rocznica urodzin Jerzego Grzegorzewskiego (1939–2005) – wizjonera teatru, reżysera, dyrektora Teatru Narodowego w latach 1997–2003.

  • Adam Hanuszkiewicz – 100. rocznica urodzin

    16 czerwca mija setna rocznica urodzin Adama Hanuszkiewicza (1924–2011) – aktora, reżysera, dyrektora Teatru Narodowego, twórcy legendarnej inscenizacji Balladyny.

  • „KLASA TN. Pierwszy dzwonek” – finał 3. edycji projektu!

    Odbyły się już pokazy wieńczące 3. edycję projektu „KLASA TN. Pierwszy dzwonek” z udziałem uczennic i uczniów Szkoły Podstawowej nr 75 im. Marii Konopnickiej w Warszawie.

    .

  • „KLASA TN. Drugi dzwonek” – finał 3. edycji projektu!

    Za nami finał 3. edycji projektu „KLASA TN. Drugi dzwonek” z udziałem uczennic i uczniów LXIV LO im. Stanisława Ignacego Witkiewicza „Witkacego”.

  • Setna rocznica urodzin Kazimierza Dejmka

    Reżyser, dyrektor Teatru Narodowego, twórca historycznej inscenizacji Dziadów, wybitna osobistość świata teatru – 17 maja 2024 mija setna rocznica urodzin Kazimierza Dejmka. 

  • Maryla Zielińska laureatką Nagrody PTBT!

    Maryla Zielińska laureatką Nagrody Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych za To. Biografię Jerzego Grzegorzewskiego, książkę wydaną przez Teatr Narodowy. Serdecznie gratulujemy! 

  • Trzytomowa publikacja o Jerzym Grzegorzewskim

    Trzytomowa publikacja o Jerzym Grzegorzewskim dostępna w naszej księgani internetowej. Przedstawiamy dźwiekowy zapis spotkania poświęconego wydawnictwu.

  • Jerzy Radziwiłowicz z Nagrodą im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego

    Jerzy Radziwiłowicz został uhonorowany Nagrodą im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego za kreacje aktorskie na deskach Teatru Narodowego. Serdecznie gratulujemy!

  • Skaliste wybrzeża | premiera GRY SNÓW

    Moralitetowa wędrówka przez życie, rozpoznanie dzisiejszego losu – premiera Gry snów Strindberga w reżyserii Sławomira Narlocha odbyła się 13 kwietnia.

  • PODRÓŻ | rozmowa ze Sławomirem Narlochem

    „Podążając za everymanem, chcemy odnaleźć sensy tej nieprzewidywalnej moralitetowej wędrówki” – mówi Sławomir Narloch, reżyser Gry snów. 

  • KRÓL LEAR – wybór recenzji po premierze

    Recenzenci i teatralni blogerzy dzielą się opiniami po premierze Króla Leara Shakespeare’a w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego.

  • Ewa Wiśniewska – 60 lat na scenie!

    Ewa Wiśniewska obchodzi jubileusz 60-lecia pracy artystycznej. Wybitna aktorka została uhonorowana Złotym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis. Gratulujemy!

  • DUSZYCZKA – wspomnienie

    30 stycznia 2024 minęło 20 lat od premiery Duszyczki Różewicza w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego. Zapraszamy do obejrzenia filmowego zapisu wspomnień!

  • SZTUKA ROZMOWY. Podcast Teatru Narodowego

    Jak buduje się artystyczne relacje? Rozmowy z aktorkami i aktorami Teatru Narodowego. Zapraszamy do słuchania!

  • Recenzje po premierze CZEKAJĄC NA GODOTA

    Recenzenci i teatralni blogerzy dzielą się opiniami o spektaklu Czekając na Godota Samuela Becketta w reżyserii Piotra Cieplaka.

  • Heroizm trwania | premiera CZEKAJĄC NA GODOTA

    Trwanie – uparte i heroiczne. Premiera Czekając na Godota Samuela Becketta w reżyserii Piotra Cieplaka odbyła się 9 grudnia na Scenie Studio. 

  • Rozmowa z Piotrem Cieplakiem

    „Wszystko, co człowiek może zrobić – złorzecząc, przeklinając, wściekając się, to jednak… czekać” – mówi Piotr Cieplak o pracy nad Czekając na Godota Becketta. 

  • PCHŁA SZACHRAJKA – 10 lat od premiery!

    6 grudnia 2023 mija 10 lat od premiery Pchły Szachrajki Jana Brzechwy w reżyserii Anny Seniuk! Zapraszamy do obejrzenia materiału o tym wyjątkowym, łobuzerskim spektaklu.


  • FREDRO. ROK JUBILEUSZOWY – recenzje

    „Niezwykły spektakl, pozornie utrzymany w konwencji próby, stał się zatrzymanym w czasie sądem nad dziełem wybitnego komediopisarza” – recenzje po premierze Fredry w reż. Jana Englerta. 

  • Stawiany na pomnikach i przed sądem

    Fredro. Rok Jubileuszowy w reżyserii Jana Englerta – premiera odbyła się 1 grudnia. W roku 2023 świętowaliśmy 230 rocznicę urodzin komediopisarza.

  • OPOWIEŚCI LASKU WIEDEŃSKIEGO – recenzje

    „Znakomity spektakl”, „cały zespół aktorski gra koncertowo” – przedstawiamy recenzje i opinie krytyków oraz teatralnych blogerów o Opowieściach Lasku Wiedeńskiego.

  • OPOWIEŚCI LASKU WIEDEŃSKIEGO | premiera

    Cywilizacja na krawędzi, w kryzysie wartości – świat, który nie chce pomyśleć. Dramat von Horvátha w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej. 

  • WYKŁADY OTWARTE Teatru Narodowego online (audio)

    Wykłady Teatru Narodowego online dotyczące badań nad twórczością wielkich osobowości polskiej kultury.

  • Spektakle Teatru Narodowego online

    Telewizyjne wersje spektakli Teatru dostępne online: Kosmos i Miłość na Krymie w reż. Jerzego Jarockiego, Śluby panieńskie i Udręka życia w reż. Jana Englerta, Daily Soup w reż. Małgorzaty Bogajewskiej.

  • TEATR MÓJ WIDZĘ... – rozmowy z aktorkami i aktorami

    Kinga Ilgner rozmawia z: Anną Seniuk, Małgorzatą Kożuchowską, Gabrielą Muskałą, Janem Englertem, Jerzym Radziwiłowiczem, Marcinem Hycnarem. Partnerem cyklu jest Teatr Narodowy.

  • Cykl POECI POLSCY online #kulturabezbarier

    Polska poezja w interpretacji Aktorów Teatru Narodowego – artystyczno-edukacyjny cykl POECI POLSCY #kulturabezbarier.

  • Teatr Narodowy w Google Cultural Institute

    Wystawę o burzliwych dziejach Narodowej Sceny można oglądać w sieci! Zapraszamy do odwiedzenia Google Cultural Institute.

Korzystając z serwisu internetowego Teatru Narodowego akceptujesz zasady Polityki prywatności oraz wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Plik cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookie, kliknij tutaj